Tricky
Juxtapose

Tricky: Juxtapose

Album / Island / Universal
Udgivelse D. 02.08.1999
Peter Elsnab

Tricky albumdebuterede i 95 med den fremragende Maxinquaye, der af flere.musikblade blev kåret til årets album. Det etablerede ham som.én af trip hoppens gudfædre sammen med Bristol-kollegerne.Portishead og Massive Attack..Han fulgte op med fritidsprojektet Nearly God, inden han udsendte.Pre-millenium Tension (96) og Angels With DirtyFaces (98), hvor.han bevægede sig langt fra trip hoppens udgangspunkt. Men hvor.Maxinquaye var banebrydende, var han nu havnet i et skræmmende og.skizofrent univers. Om end svært tilgængelig, var musikken.imidlertid stadig udfordrende..Tricky er nu bosat i New York, og hans fjerde album, Juxtapose, er.co-produceret af hip hop-produceren Grease og DJ Muggs fra Cypress Hill. Det er.stadig muligt at blive indfanget af Trickys dragende, messende vokaler, som.på Luv eller Hot Like A Sauna, men hvor han tidligere blev.akkompagneret af Martinas magiske stemme, afbrydes han nu for ofte af.gæstevokaler som speedrapperen Mad Dog. Erstatningen for Martina, der.p.t. arbejder på et soloalbum, er et ubeskrevet blad ved navn Kioka, der.har svært ved at leve op til Martinas præstationer..Synth og akustisk guitar giver et afvekslende og varieret billede, men danner i.bedste fald en skæg, dog ofte alt for skærende, kontrast til.Trickys dystre vokal..Han har muligvis moret sig med indspilningen af dette album, men Trickys.musikunivers er stadig præget af dysterhed, stemningsfyldte.keyboardflader og flænsende guitarer, som ikke stemmer overens med det.lettere hip hop-udtryk..Juxtapose lyder som et forsøg på at bygge bro til hip.hoppen, men det er ikke noget vellykket forsøg, og fjerner man rappen,.lyder musikken ofte som down-tempo slacker-rock! Pladen er lettere.tilgængelig end Angels With Dirty Faces, men den er langt fra trip.hoppens inspirerende, slæbende beats på Maxinquaye..