Jimi Hendrix
Live at Woodstock

Jimi Hendrix: Live at Woodstock

Album / Experience Hendrix / Universal
Udgivelse D. 30.08.1999
Peter Widmer

Live at Woodstock blev udgivet første gang i 1994..Nærværende dobbeltalbum er identisk med 1994-udgaven, bortset fra.at samtlige numre her forefindes i 'digitally remastered' og 'remixed' udgaver..Desuden får man ikke tidligere udgivne versioner af Message to Love,.Spanish Castle Magic, Lover Man, Foxy Lady og Hey Joe, i alt 35 min. 'nyt'.materiale. Der høres en tydelig lydforbedring i forhold til.1994-udgaven, og alene dét er pengene værd. Dette album er.naturligvis udgivet i år, fordi verdens mest berømte.rock-festival, Woodstock, netop har 30-års jubilæum. Hendrix.optrådte på Woodstock med sin gamle trommeslager Mitch Mitchell og.sin gamle makker, bassisten Billy Cox, på bas. Disse tre skulle noget.senere blive til A Band of Gypsies. Derimod kaldte Hendrix denne trio, plus de.to conga-spillere og den rytmeguitarist Hendrix også havde med på.scenen på Woodstock festivalen, for Gypsy Sun & Rainbows. Der leveres.en fremragende udgave af Spanish Castle Magic, hvor Hendrix strækker ud,.mens Foxy Lady får mere bid end som oftest før. Lover Man kunne.godt have været udeladt mens Hey Joe står distancen og Message to.Love spilles passioneret. Hendrix' klassiske anti-Vietnam 'statement' er.stadigvæk nok verdens mest prominente eksempel på, at 'music speaks.louder than words', og dén fås også her. Woodstock.Improvisation med aner til Hey Baby fra Rainbow Bridge og den utroligt smukke.Villanova Junction er det virkelig godt at høre i 'nyafpudset' udgave,.selvom visse elementer på denne dobbelt-cd kan virke redundante. Til.tider er der lidt for meget 'fyldlyd'. Der er vist bred enighed om, at Hendrix.ikke nødvendigvis spillede sit livs allerbedste koncert på.Woodstock festivalen. Ofte forekommer musikken noget plettet og ustruktureret.med mange uskarpe kanter. Men nøgent, ærligt, eksperimenterende,.søgende, fremadskuende og grundvoldsrystende, det er dette sæt.trods alt. Og selv når Hendrix ikke var helt på toppen, var den.musik han frembragte, altid lysår forud for det andre måske bare.drømte om at kunne præstere, og sådan er det stadig den dag.i dag.