Tindersticks
Simple Pleasure

Tindersticks: Simple Pleasure

Album / Universal
Udgivelse D. 30.08.1999
Finn P. Madsen

En simpel fornøjelse lyder titlen oversat fra Nottingham-ensemblet Tindersticks, så sandt som det er sagt, for på deres fire ordinære albums, har det været den enkle fornøjelse, som har ophøjet gruppens lavmælte musiceren til noget nærmest majestætisk. Sådan er det også med Simple Pleasure, der er optaget live i studiet, hvor bandet som aldrig før spiller sig ind på en tysthed, som har de bedste levevilkår i de sene nattetimer med flakkende natteravne på evig træk. Hvor bandet på de foregående udspil ofte brød ud i nogle kontrastfyldte musikalske udbrud ført an af skingre violiner eller mørke celloer til at give det sagte et stormfuldt modspil, er vinden nu stilnet af for en stund, for kælent at give plads til bandets eviggyldige, sirlige toner. Og smukt er det, for ingen kan som sanger Stuart Staples med et blødende croon synge sig så sårbart ind på livets forhutlede tilstande. Lige fra den soul-sofistikerede åbner Can We Start Again? båret af kælne strygere, over den klassiske pop-pragt i If You´re Looking For A Way Out til den slæbende If She´s Torn med sit brusende udslip af hammondorgel i slow tempo, rammer bandet et ømt punkt i det smertende hjerte, hvor voksenkærligheden balancerer lige så usikkert, som en beruset person på line. Et egentligt nyt kapitel i Tindersticks historie bliver der ikke slået op, og på Simple Pleasure syntes bandet som aldrig tidligere fanget i deres rolle som de underspillende mørke mænd, der har svært ved at spille sig ud af den tone, de mestrer så glimrende. Derfor er Simple Pleasure et stilsikkert album, hvor Tindersticks dyrker deres egen lille niche for sjæle med hang til sagte udbrud for nedrullede gardiner.