Mark Mulcahy
Fathering

Mark Mulcahy: Fathering

Album / Rykodisc / MNW
Udgivelse D. 30.08.1999
Finn P. Madsen

Akkurat som den afdøde Tim Buckley, bruger den i Connecticut boende.singer/songwriter Mark Mulcahy sin stemme som det andet instrument til at.udtrykke et kolossalt følelsesregister på sin.opsigtsvækkende debut Fathering. Egentlig var Mulcahy sammen med sit band.Miracle Legion, som udgav en håndfuld fine plader sidst i 80'erne, udset.til at være den næste store ting med en sværmerisk guitarrock.lig R.E.M.. Sådan skulle det ikke gå, så næsten et.årti efter bandets opløsning blev Mulcahy af venner opfordret til.at få udgivet de næsten rå demoer, som nu er blevet til hans.første udspil. Og her stopper opbakningen ikke, selveste Thom Yorke har.meldt sig under fanerne som dedikeret fan og inviteret Mulcahy med som support.på Radioheads sidste USA-turné og udtalt 'Han er et geni'. Store.ord, men efter at have haft Fathering roterende utallige gange, må jeg.sige, at vi her vi har med en yderst talentfuld sanger og sangskriver at.gøre, der besidder så meget personlighed, at man kun tør.gisne om, hvad der må komme. Trods sin skitse-agtige instrumentering,.hvor Mulcahy sparsomt selv spiller alle instrumenter, går sangene lige.ind under huden og skaber en dirrende, urolig stemning. Lige fra åbneren,.Hey Self Defeater, hvor Mulcahy med sin vibratorvokal og en nøgen.elektrisk guitar lader sangen tale sit eget sprog, mærkes sangskriverens.sans for det fabulerende og intense. De mere instrumentrige Hurry, Please Hurry.og I Woke Up In Mayflower driver døsigt af sted med en smertende kraft,.mens Mulcahy på Ciao My Shining Star lader sin smukke røst rejse.sig i flere oktaver, som et febersygt drama. Fathering viser en stjerne i.svøb, der med sit personlige talent er mere end klar til at blive.plukket, og sangene til det næste udspil fra Mark Mulcahy ligger allerede.klar, så tag vel imod denne ener.