James
Millionaires

James: Millionaires

Album / Mercury / Universal
Udgivelse D. 30.08.1999
Finn P. Madsen

Indierockens svar på U2, det syv mand store Manchester ensemble James, er.klar med endnu et udspil, der cementerer, at de sagtens kan begå sig.på de store stadions efter næsten 20 år i branchen. Egentlig.blev de på grund af deres herkomst slået i hartkorn med den med den.pulserende rave-scene fra Manchester, med et af deres bedst sælgende.albums, Gold Mother, i slutningen af firserne, men det var med den Brian.Eno-producerede Laid de nåede deres kunstneriske højdepunkt. Siden.har bandet kun formået at udgive et par lunkne udspil, der var ved at.rive dem fra hinanden. Med deres 8. udspil, Millionaires, er James klar til det.store tigerspring, og med en håndfuld iørefaldende sange og Eno.tilbage som co-producer på de fleste numre, synes formkurven.opadgående igen, hvis der skal råhittes. For på albummet.trækker James den ene ørehænger efter den anden ud af.ærmet, lige fra det første single udslip Fred Astaire høres.bandets tæft for det hymne-agtige tilsat en velfungerende melodi. Det er.især James' karismatiske sanger, Tim Both, som giver gruppen dens magi og.samtidig forstår at synge sangene hjem på dramatisk vis, som.på de storladne ballader Strangers og Suprise, hvor loftet syntes.uendeligt højt. På I Know What I´m Here For og Afro Lover.kaster bandet et par roterende dance beats ind i manegen, som på sin vis.virker noget maskinelt, men samtidig viser, at James er i stand til at.forføre nattelivets dansetørstige sjæle. Sidstnævnte.er for øvrigt produceret af den trendy Faithless. James raver.højt på Millionaires, og forstår at forvalte deres.hitpotentiale på bedste vis, om deres inkarnerede fans vil befinde sig.godt på de store stadions, kan der dog tvivles på.