Billy Mahonie
The Big Dig

Billy Mahonie: The Big Dig

Album / Too Pure / Playground
Udgivelse D. 29.09.1999
Morten Bagai

Billy Mahonie med kun et par enkelte singler i posen har på ganske kort.tid opnået status som Englands bedste liveband, og med The Big Dig.præsenteres de nu som det store håb for det hæderkronede.plademærke Too Pure, der bortset fra Hefner ikke har haft det store at.smile af siden storhedstiden med Stereolab, Mouse On Mars og Seefeel. Billy.Mahonie spiller instrumental rockmusik - postrock kunne man kalde det, i den.forstand at den traditionelle rockinstrumentring her anvendes mod et mål,.der er decideret anti-rock'n'roll; her er ingen hvinende soli, traditionelle.vers-omkvæd-vers strukturer eller macho-gestik. Det er der jo i og for.sig ikke noget nyt. Slet ikke. Vi kender stilen fra 70'ernes krautrock og mere.præsent en gruppe som Tortoise med deres fokusering på.tone-teksturer og fritflydende, næsten jazzet samspil mellem.instrumenterne. Uden at være nær så eventyrlystne som.eksempelvis Tortoise bevæger Billy Mahonie inden for det spor som nu.engang er udstukket, og skal man tage efter guitarlyden på The Big.Dig er der nok ikke den store tvivl om, at de fire englændere har.prydet instrumentbrædtet i tourbussen med indtil flere små.guldindfattede fotos af postrockens guitarmaestro par exellence; den tidligere.Tortoise- og nuværende Aerial M-guitarist, David Pajo. Hans fjerlette.aftryk er at finde på de fleste af de 9 tracks, men gør nu.ingenting for albummet fremstår med sin relativt korte spilletid som en.vellydende, konsekvent helstøbning, og så gør det ikke helt.så meget, at der iøvrigt ikke er noget nyt under solen..