Prince
The Vault ... Old Friends 4 Sale

Prince: The Vault ... Old Friends 4 Sale

Album / Warner
Udgivelse D. 29.09.1999
Lars Nielsen

Mens vi venter på ham, der hed Prince og hans nye album på.pladeselskabet Arista, udgiver hans tidligere selskab en samling af sange, der.ikke var beregnet for offentliggørelse. Om ham den unævnelige er.tilfreds med, at disse numre fra hans private kælderhvælving.udsendes under det nu bortkastede navn, melder musikhistorien ikke noget.om.På indercoveret fortælles lakonisk, at de 10 sange, som.oprindeligt kun var til privat brug, blev skrevet mellem 23. januar 1985 og 18..juni 1994 - det vil sige tiden fra Around The World In A Day, over.Parade, mesterværket Sign 'O' The Times, Lovesexy og.til The Beautiful Experience. I det tidsrum leverede geniet fra.Minneapolis en række fuldstændigt fremragende, originale og.opsigtsvækkende sange. Det niveau findes ikke på The Vault ....Old Freinds 4 Sale. Albummet er nærmest et eksempel på, at (nu.kalder jeg ham sgu Prince igen) Prince selv under afslappede former tog sin.musik alvorligt og brugte sine private indspilninger til at prøve sig.selv og sine musikere af. Her er ingen hysterisk bombende funk eller svitsende.popmusik, men små ujævne ballader og mere eller mindre gode.forsøg inden for jazz og blues. Den stort anlagte big band-agtige suite.She Spoke 2 Me swinger godt og længe, 5 Women er elegant og.langsomt sejlende blues, mens Old Friends 4 Sale er en udmærket.ballade med sang a la John Lennon. De resterende sange er godt.Prince-håndværk, hvor When The Lights Go Down er en alenlang.jamsession med for mange soloer og There Is Lonely en ordinær og.forglemmelig ballade. The Vault ... Old Friends 4 Sale er måske en.del af kunstnerens stadige kamp med sit tidligere pladeselskab. Men dens eneste.rigtige berettigelse er, at den får én til at glæde sig til,.at manden, der blev et tegn, igen viser sit musikalske format. .