The Walkabouts
Trail Of Stars

The Walkabouts: Trail Of Stars

Album / Glitterhouse / VME
Udgivelse D. 29.09.1999
Finn P. Madsen

Den musikalske udvikling, Seattle-bandet The Walkabouts påbegyndte.på 1994-udspillet Setting The Woods On Fire med at blande.popelementer ind i deres hymne-agtige ballader, er nu fuldendt her små.seks år efter. Der er så og sige intet tilbage fra gruppens.udgangspunkt, hvor de spillede en mere folk-orienteret indie-rock med en meget.rustik lyd. For The Walkabouts anno 1999 handler mere om stemninger og en.storslåethed, der skal ledes længe efter, hvilket gør deres.tiende udspil Trail Of Stars til et fremragende album. Hvor bandet.før har brugt de åbne amerikanske vidder og nattelivets pulseren.som overordnede temaer, tager The Walkabouts os denne gang med ud på en.rejse under den åbne nattehimmel, hvor det uendelige synes ganske.nær. Allerede på indledningsnummeret Desert Skies anes.stjerners glimten, inden musikken bryder ind stort og bombastisk anlagt med.strygere. Gruppen har denne gang valgt at producere sammen med Phil Brown, der.er kendt for sit unikke samarbejde på Talk Talks to mesterværker.Spirit Of Eden og Laughing Stock, hvilket har givet fuld pondus,.når de orkestrale arrangementer skal forvaltes. Den dulmende Gold.med Carla Torgersons higende vokal smyger sig blidt om bandets glimrende nye.bassist Fred Chalenors sofistikerede basgange og Terri Moellers.jazzpåvirkede trommespil. Last Tears skaber en langt alvorligere.tone med sangskriveren Chris Eckmans dunkle vokal, der ender i et stort sugende.omkvæd, mens mørket omslutter én fuldstændigt.på On The Day, hvor nogle skarpe guitarlinjer skærer dybt.tilsat nogle sært fordrejede klarinettoner. Trail Of Stars er et.bjergtagende album, som skaber en storslået og dragende stemning, hvilket.fører The Walkabouts ind i deres egen galakse med stjerner, som blinker.om kap af bar begejstring..