Chris Cornell
Euphoria Morning

Chris Cornell: Euphoria Morning

Album / A&M / Universal
Udgivelse D. 29.09.1999
Finn P. Madsen

Chris Cornell lyder stadig lige så desperat, som han gjorde det i.Soundgarden indtil deres opløsning i 1997. Forskellen på hans.første soloudspil Euphoria Morning og de tidligere bandudslip er,.at han har valgt ikke at bygge de tonstunge guitar-riffs op omkring sin vokal..For Chris Cornell har valgt at springe ud som en mere.singer/songwriter-orienteret kunstner, der på Preaching The End Of The.World, Follow My Heart og When I'm Down er noget.ansigtsløs, men det spændte i hans vokal kan ingen tage fra ham..Heldigvis, for det er bestemt disse udsving i Cornells fremragende.vokalarbejde, som tænder gnisterne på Euphoria Morning og.gør, at det ikke ender alt for anonymt. Man skal helt frem til albummets.sjette skæring Mission, før sangene rigtigt begynder at.bide på, og pudsigt nok er det måske, fordi her lugter af.Soundgarden, når de spillede psykedelisk. Herfra leverer Cornell den ene.mere velskrevne sang efter den anden, som den bittersøde Wave.Goodbye om den afdøde ven Jeff Buckley, og Moonchild og.Disappearing One med deres uafrystelige omkvæd, der ligger på.grænsen til at eksplodere til enhver tid, men bliver på.måtten, og det er jo en kunst i sig selv. Pladens højdepunkt er.den dvælende Steel Rain med cembalo og sørgmodige vokaler,.der synges hen over hinanden, hvilket giver en herlig følelse af afmagt..At Cornell har arbejdet ud fra et andet udgangspunkt på Euphoria.Morning, hvor teksterne er skrevet først og sangene derefter.tilpasset, høres ganske tydeligt; derfor bør han måske.prøve at vende bøtten næste gang og finde.eksplosionspunktet lidt oftere, hvor den helt store opstemthed her udebliver.lidt for meget i starten. .