Gary Moore
A Different Beat

Gary Moore: A Different Beat

Album / Raw Power / Playground
Udgivelse D. 29.09.1999
Peter Widmer

En ung mand kommer ind i en pladeforretning og spørger: 'Har du ikke.noget fed blues, sår'n noget Gary Moore-agtigt noget?' Den rystede.ekspedient, der har god fod på the blues, svarer: 'Jo, vi har da.masser af fed blues, men ikke 'sår'n noget Gary Moore-agtigt.noget''! Og hvorfor så ikke dét? Fordi den fremragende.'soft-heavy'-guitarist Gary Moore ikke kan spille blues, og dét.har han aldrig kunnet. Men verden er desværre blevet vildledt, for siden.Gary Moore forbavsende nok fik et kæmpe-hit med albummet Still Got The.Blues, har den nordirske musiker beklageligvis fået en plads i manges.bevidsthed som blues-musiker. Fra Skid Row over Thin Lizzy og Colosseum II til.egne orkestre og BBM har Gary Moore manifesteret sig som en absolut solid.guitarist, og 'soft-heavy'-solo-album som de fremragende Corridors Of.Power og Victims Of The Future skal man skam ikke afvise. Men.blues-musik og Gary Moore er uforenelige størrelser. For.når guitaristen forsøger sig med dén genre, kommer de.toner, Moore lokker ud af sin guitar, ikke indefra, og dét høres.- også på dette album. Eksempelvis på den kummerlige.Houseful Of Blues og den dog nogenlunde tålelige Bring My Baby.Back. På dette album har Gary Moore valgt at eksperimentere med.syntetiske rytmemaskiner, og der er masser af drum loops på dette.'techon-pop-blues'-album. Der er scratch som for eksempel på We.Want Love samt ulideligt repetitive rytmemønstre som i den 8.minutter lange Can't Help Myself (E-Z Rollers Remix). Worry No.More rykker dog pænt, Lost In Your Love har pletvis.interessant guitar-arbejde, og den sandsynligvis kommende natradioplage.Surrender, der også findes som skjult bonus track,.indeholder forsonende elementer. Men alt i alt er A Different Beat ikke.et album, der kan aftvinge lytteren ret meget andet end et gab og måske.et ligegyldighedens skuldertræk..