Yes
The Ladder

Yes: The Ladder

Album / Eagle / Playground
Udgivelse D. 29.09.1999
Peter Widmer

Den symfoniske rock-musiks flagskib gennem mere end 30 år er atter.på banen med en ny fuldlængde-udgivelse. Engelske Yes har haft.både op- og nedture gennem deres lange karriere med skiftende.besætninger og tvivlsomme solo-projekter fra for eksempel Rick Wakeman,.Jon Anderson og Steve Howe. I koncert- som i studie-sammenhæng har det.altid været det storladne og bombastiske, der har karakteriseret gruppens.musikalske udtryk, måske med undtagelse af The Yes Album (1971),.og dét gælder også denne udgivelse, der må betegnes.som noget af det mest vellykkede, Yes har begået siden bandets.udmærkede 90125 fra 1983. Den gamle garde, nemlig guitaristen.Stewe Howe, sangeren Jon Anderson, bassisten Chris Squire og trommeslageren.Alan White, får hjælp af keyboardmanden Igor Khoroshev og.guitaristen Billy Sherwood. The Ladder indeholder interessante elementer.som for eksempel den flotte ballade If Only You Knew samt den.vokal-dominerede To Be Alive (Hep Yada). Der er bas- og.slagtøjsopvisning i den latin-påvirkede Lightning Strikes.og funky toner i The Messenger. Der er nok ingen tvivl om, at.gruppens mange fans vil være begejstrede for denne udgivelse. Men.glimrende musikerskab til trods er den musik, Yes gennemgående har.stået for, vel egentlig ikke ret meget andet end én stor, flot,.velpyntet, musikalsk flødeskumslagkage med luft indeni, og sådan.én kan være svær at sluge uden flatulens som konsekvens..Mange vil sige 'Yes!' - som vi jo har lært via tv, at det hedder på.ny-dansk - til The Ladder, men herfra siger vi 'No!'..