Jethro Tull
j-tull.com

Jethro Tull: j-tull.com

Album / Papillon / MNW
Udgivelse D. 29.09.1999
Peter Widmer

Over 30 år på musik-scenen og utallige medlems-udskiftninger har.Jethro Tull efterhånden lagt bag sig. Af den originale besætning er.der kun forgrundsfiguren Ian Anderson tilbage. Guitaristen Martin Barre kom med på Andersons vogn i 1969, godt et års tid efter gruppens debut. Siden har de to været bandets gennemgående figurer, men hvorom.alting er, har det fra starten været klart, at Jethro Tull er Ian Andersons projekt. Nogle vil mene, at Jethro Tull egentlig kun har lavet tre.virkelig langtidsholdbare produktioner: This Was, Stand Up og Benefit. Men pudsigt nok var det først med udgivelsen af Aqualung i 1971, hvor gruppen forlod deres unikke blues- og jazz-rock til fordel for en "progressive rock"-linje, at der virkelig kom skub i bandets.popularitetskurve på internationalt plan. Aqualung står da.også distancen ved genhør, og det er præcist dét.album, j-tull.com minder mest om. Jethro Tull har med få undtagelser, som for eksempel det formidable single- og live-dobbelt-album Living In The Past (1972) og den fremragende Warchild (1974), været godt ude at svømme i mange år..Men med denne seneste udgivelse er Jethro Tull helt tilbage på banen i fin form. Humor har altid været en del af gruppens identitet og på den korte Mango Surprise er der netop glimt i øjet. Den fremragende Wicked Windows med den åh-så-sande linje: "We.never quite vanish ... same bad blood running in new families" er en veritabel fryd. Hot Mango Flush med flere interessante temposkift er svær at.komme udenom, og det magtfulde indledningsnummer Spiral slår i øvrigt tonen an på et positivt niveau, der holder hele dette album.igennem. Der er østerlandsk stemning i den dæmpede Dot com.med fint baggrundsvokal-bidrag af Najma Akhtar. Med det majestætiske.afslutningsnummer A Gift Of Roses er man tilbage til det fine.udgangspunkt. Men ikke nok med dét. Som skjult bonus track får man oven i købet en forsmag på Ian Andersons nye.solo-projekt The Secret Life Of Birds, der i øvrigt lover godt. Jethro Tull har med j-tull.com lavet deres bedste album siden Aqualung, og dét siger ikke så lidt.