Nils Poulsen
Rainbow Mile

Nils Poulsen: Rainbow Mile

Album / Criminal Records
Udgivelse D. 01.11.1999
Finn P. Madsen

Nils Poulsen er ikke umiddelbart et kunstnernavn, som trækker de på.store salgstal og med et for musikken noget kikset cover af en motorcyklist,.der mest af alt ligner et ordinært glansbillede, er det svært at.tro på indholdet. Men kendsgerningerne taler en anden sag, ikke at Nils.Poulsen, der i starten af 90erne udgav to kritikerroste albums, har tryllet en.ny stilmæssig åbenbaring ud af ærmet. Som dengang og som.på Rainbow Mile, befinder vi os i en amerikansk.sangskrivningsform, der trækker på navne som John Mellencamp og.Steve Earle, og det er ikke noget dårligt udgangspunkt, hvis man.forstår at levere materialet med den indlevelse som Nils gør. For.Rainbow Mile besidder den ene mere velskrevne sang efter den anden, hvor.den begavede kunstner tager en med på en lille rejse til den anden side.af regnbuens ende med en håndfuld sange i bagagen, der syntes.uafrystelige, når de først har bidt sig fast. Allerede fra den.blide åbner Space Suit med drømmeagtige guitarlinier,.brusende hammond orgel og den inderlige vokal, høres at Nils sammen med.sit utroligt velspillende band med bl.a. guitaristen Frank Birch Pontoppidan.har fat i den rigtige ende, når denne ordinære sangskrivningskunst.skal forvaltes. Det underspillede og drømmende bliver holdt i hævd.på det meste af udspillet, hvilket fungerer upåklageligt som.på den roots påvirkede Shaky, det utroligt smukke.titelnummer, som får salte tårer til at flyde i strømme. De.fleste numre er fyldte af håb og længsel, og på Lucky.Star når Nils næsten derhen til, hvor hjerte rimer på.smerte 'I swallowed the rain a long time ago / When I looked up to see my Lucky.Star'. Men det rene flæberi bliver det heldigvis aldrig til, for Nils har.også andre strenge at spille som på Nowhere To Go og.Waiting For Jehovah med stejlende guitarer og vindblæst.mundharmonika til at give lidt afsæt. Nils har med Rainbow Mile.begået et lille solidt album, der trænger sig inderligt på og.syntes at være nærmest tidsløs i sit musikalske udtryk. .