Ben Christophers
My Beautiful Demon

Ben Christophers: My Beautiful Demon

Album / V2 / MNW
Udgivelse D. 01.11.1999
Finn P. Madsen

My Beautiful Demon er en perfekt titel for den i Wolverhampton opvoksede.trubadur Ben Christophers, der som søn af en afrikansk mor og en engelsk.far har haft en omflakkende barndom, men også en særdeles musikalsk.opvækst. Overalt på debutens smukke og inderlige sange, lader han.sine små indre dæmoner komme sagte op til overfladen, hvilket.skaber en spænding i krogene, som er sjældent hørt og.gør My Beautiful Demon til en besættende oplevelse. David.Sylvian, David Bowie, Jeff Buckley og Talk Talks udødelige Spirit Of.Eden er referencer Ben Christophers selv bruger som beskrivelse af sin.underlige blanding af folk og art, hvilket der kan nikkes genkendende til, men.det er kun som skabelon, for denne nybagte kunster er al for egenartet i sin.sangskrivning til at lave rip off. Lige fra den akustiske Give Me.Everything, der i omkvædet vokser sig stor og forvrængende med.Mark Felthams (Talk Talk) viltre mundharmonika spil og over i den.ophøjede Before The Winter Parade mørke cello toner og.Christophers falset vokal, høres at her er virkelig en personlighed med.noget på hjerte. På en hel unik måde blander han en.forførende understrøm af elektroniske passager ind i de fleste af.sine numre, som på dystre It´s Been A Beautiful Day, den mere.frembrusende Healer og Remote Control, der er det nærmeste.Christophers indlader sig med ordinær rock og alligevel aldrig rigtigt.kommer det på grund af de samplede rytmefrekvenser. My Beautiful Demon.er et krævende lytte album og en årets debuter gjort af en.musiker med et beriget talent for skabe stemninger, der er lige så.spændte, som de er æstetiske.