Psyched Up Janis
Hi-Fi Low Life

Psyched Up Janis: Hi-Fi Low Life

Album / Regal Zonophone / EMI-Medley
Udgivelse D. 01.11.1999
Finn P. Madsen

Efter ti år har Psyched Up Janis absolutte frontfigur Sune Wagner valgt at trække stikket ud og opløse bandet, som til sidst foruden ham kun bestod af Jacob Jørgensen (bas). Års venten på det store gennembrud har tæret på troen for et af halvfemsernes mest markante danske rockbands af den såkaldte nye bølge, som rullede ind over landet i starten af dette årti. Her udgav de det ene mere solide album efter det andet. Lige fra starten blev dagsordenen sat med den i danske øjne udødelige single I Died In My Teens Tonight og albummet Sweel, som med sin rastløse energi og bidende støjflader var et udløb af grunge rocken. Med det svære andet udspil den fremragende Beats Me, som må betegnes som et af dansk rocks bedste i halvfemserne, stod det klart at bandet var i en rivende udvikling. Og med den tredje langspiller Enter The Super Peppermint Lounge viste Sune Wagner med sin hang til surf inspireret rock a la Phil Spector, at han var en begavet sangskriver ud over det sædvanlige, der forstod at smelte det personlige sammen med sine amerikanske indflydelseskilder. Og nu bliver Hi-Fi Low Life sat som det sidste punktum, og den må vel nærmest betegnes som Sune Wagners første solo plade, hvor af de 19 ud af 24 numre, er hovedpersonen selv foran en 4 spors båndoptager med overskydende sange fra de to sidste albums, og derfor er lyden også fuldstændig upoleret. Dette album er for de virkelig troende hardcore fans og alligevel giver den et vink om, hvor Wagners omtvistelige talent befinder sig. Hvor det ville have været rart at have en rigtig band lyd på Inch og de fine folk påvirkede Italian Girl og Don´t Wanna Think, som giver store påmindelser om.den amerikanske sanger og sangskriver Elliott Smith. At Wagner ofte har brugt støjen som afsæt for sine indre aggressioner viser Waiting For The Rain og You´re Faster med glødende intensitet. Hi-Fi Low Life er et vemodigt farvel, nu hvor Psycher Up Janis er nat, men heldigvis er Sune Wagner dag, så mon ikke han finder en lysende sti inden længe igen.