Nine Inch Nails
The Fragile

Nine Inch Nails: The Fragile

Album / Interscope / Universal
Udgivelse D. 01.11.1999
Finn P. Madsen

"Too fucked up to care anymore", lyder en tekstlinie på Nine Inch Nails.nye dobbelt album The Fragile, hvilket er fuldt ud troværdigt efter at.have lyttet på hovedpersonen og multiinstrumentalisten Trent Reznors.desperate vokal på de to første numre, som baldrer tungt og.komplet overstyret lige i fjæset. Derfor er det en hel forløsning.med den efterfølgende piano mellemstykke The Frail, som ubesværet.slår nogle sagte toner an, men da den slår over i The Wretched, der.nærmest eksploderer i omkvædene breder uhyggen sig som mørkt.og farligt. Ventetiden på de 5 år betyder intet, når man som.Trent Reznor kan sprede sådan et gys med en blanding af industrial, metal.og gotisk rock, der aldrig på noget tidspunkt virker forældet eller.påtaget, efter at han slog stort igennem med The Downward Spiral fra.1994. I forhold til forgængeren har han arbejdet mere med melodierne,.hvilket tydeligt høres på titelnummeret, den pompøse.instrumentale Just Like You Imagined med Mike Garsons (David Bowie) Aladin.Sane-agtige piano strofer og den lydskabs påvirkede Even Deeper. Trods.disse mere medgørlige tilnærmelser, befinder Trent Reznor sig.stadig i skyggelandet, hvor dekadence og undergang er ledetråden, som.forenes til en eksplosiv cocktail musikalsk og tekstmæssigt. Det er det,.som skaber denne nysgerrige spænding efter mere, som på Into The.Void med sit tekno beat og Where Is Everybodys smertevridende guitarflader.leveret af Adrian Belew. Herfra er der ingen vej tilbage, den splintrende.metalliske Starfuckers Inc. leveres i et sindssygt tempo, mens Ripe (with.decay) lukker og slukker, for aldrig igen at lade dagslyset komme frem. Nine.Inch Nails befinder sig på The Fragile i sort dybt hul, hvis mørke.slutter sig om lytteren med en gysende og dragende effekt, og hvis nogen tror.at Marilyn Manson er kongen af industrial, kan de godt tro om, han er kun en.lille fisk i vandet, for hvem opfandt nærmest Manson ?, Trent Reznor.