Catbird: Train, Århus

Catbird, Train, Århus

Catbird: Train, Århus

Krumbøjet englestemme

Catbirds debutalbum "Sliding From The Moon" hører til blandt de mere interessante danske udgivelser fra 2002, så det var med forholdsvis høje forventninger, jeg havde begivet mig til koncerten på Train i Århus, andet stop på deres netop påbegyndte Danmarksturné, deres første turné overhovedet.

Catbird er en duo bestående af sangerinden Billie Koppel - datter af Savage Rose-parret Annisette og Thomas Koppel - og keyboardspilleren/trombonisten og komponisten Frank Hasselstrøm, og når deres album er værd at bemærke, skyldes det især Billie Koppels imponerende stemmepragt; en stemme, der er dybt inderlig og rækker fra den mest intime hvisken til noget nær et primalskrig. En helt usædvanlig stemme i dansk musik, der dog tydeligt er påvirket af det mødrene ophav - som også er en af de få, der kan konkurrere med Billie, der da også er blevet nomineret til en Danish Music Award som "Årets danske sangerinde", mens Frank Hasselstrøm er nomineret til "Årets producer". Priserne uddeles i morgen aften, 1. marts i Forum i København.

Trods den lovende musik var fremmødet på Train dog ikke overvældende - vel ca. en tredjedel af maskimumkapaciteten - og Catbirds album har da heller ikke solgt i astronomiske mængder. Men der var også mange markante danske spillere på banen i 2002.

Duoen var live udvidet med yderligere fem mand M/K: bassist, trommeslager, percussionist og to korpiger, der også betjente lidt keyboard og guitar - og det gjorde de alle sammen på udmærket vis og med fin lyd. Den ret elektroniske lyd på "Sliding From The Moon" var elegant transformeret om til et mere organisk udtryk, dog stadig med lidt elektronik, men samtidig også mere plads til trombonen, end der er på albummet. Ingenlunde ueffent.

Og Billie - ja, hendes stemme er der intet at udsætte på. Hvor klichéfyldt det må lyde, må man undre sig over, hvilken fantastisk sangfugl, der har kunnet bygge rede i hendes spinkle krop. For stemmekraften er altså nærmest omvendt proportional med Koppels fysiske volumen.

Til gengæld kneb det for hende med at komme ud over scenekanten. Især i starten af koncerten virkede Billie Koppel temmelig nervøs og genert, og så har hun en mærkelig vane med at bøje sig forover, når hun synger. I nogle tilfælde var det tydeligvis for at læse teksterne, der lå foran hende - hvilket i sig selv er ret amatøragtigt, og Catbirds tekster er trods alt ikke ligefrem hyperkomplekse. I andre tilfælde virkede det bare - underligt. Det må kunne gøres bedre, når gruppen har givet nogle flere koncerter - der er jo masser af potentiale.

Den lidt krampagtige vokalfremførelse får dog ikke lov at ødelægge et overvejende positivt indtryk af koncerten, hvor Catbird på cirka fem kvarter kom hele vejen igennem deres enlige album og en lille håndfuld nye, udmærkede sange i samme eftertænksomme og detaljerige popstil, som kendetegner albummet. Men det er altså lidt tyndt at spille en sang, der tidligere er blevet spillet, som ekstranummer, som det skete med radiohittet "You Bring Her Down". Ikke mindst når der i forvejen har været to ekstranumre. Så hellere efterlade publikum sultne - til en anden god gang.

Catbirds turné fortsætter til følgende byer:
7. marts: Vershuset, Næstved
13. marts: Forbrændingen, Albertslund