Ol' Dirty Bastard
N***a Please

Ol' Dirty Bastard: N***a Please

Album / Elektra / Warner
Udgivelse D. 02.11.1999
Mark Dalhoum Pedersen

Stil og talent følges ikke altid ad. Ol' Dirty Bastard byder med sit.andet album på masser af stil, men frygtelig lidt talent. Det lyriske.indhold befinder sig på et yderst banalt niveau: Det er.usammenhængende, overfladisk og derfor ganske uinteressant. Det ellers.velproducerede nummer 'Rollin' Wit You' er et glimrende eksempel på.Dirtys pinligt banale lyrik. Han indleder med at vrænge 'You white.muthafuckas can never take over', hvorefter han begynder at rappe '...You ain't.callin' da cops / 'Cause Nigga, I'm the only king of the block / .....I'm the.only black God'. Omkvædet lyder derpå 'Jesus, I'm rollin wit you' (.Ol' Dirtys alias er Big Baby Jesus!), mens Dirty anmoder om øl ('Can I.get a beer, I need a beer' ). ODBs tekster er, ligesom albummet som helhed,.usammenhængende og rodede, og Ol' Dirtys intentioner med pladen ( hvis.han har haft nogle ) kommer derfor aldrig rigtigt til udtryk.. Stil og karisma har ODB derimod masser af. Han fylder det mangelfulde album.med atmosfære og personlighed. Man kan næsten lugte hans.spritånde når han bøvsende, vrængende og skrigende.vælter sig igennem pladens utroligt velproducerede numre, ( The Neptunes,.Irv Gotti og The RZA står bag albummets bedste beats ) og tilføjer.N***a Please et stilfuldt kaotisk islæt. . Alt i alt er det en skam for N***a Please at ODB ikke har gennemgået.nogen form for evolution på det tekstmæssige niveau og at han.tilsyneladende mangler overblik og ikke mindst talent. For talent er ikke at.bøvse og råbe over fede beats..