Fight For Glory: Store Vega - Rhonda Harris, Superjeg, Niels Skousen, Lise Westzynthius og Test

Fight For Glory, Store Vega - Rhonda Harris, Superjeg, Niels Skousen, Lise Westzynthius og Test

Anmeldt af André Devantier | GAFFA

Til kamp for blødsødenhed

Under overskriften Fight For Glory havde Nikolaj Nørlunds nu halvandet år gamle pladeselskab Auditorium indbudt til præsentationsaften torsdag i Store Vega. Dermed fortsætter Auditorium - sammen med Crunchy Frog - den tradition for retrospektive julekoncerter på den danske undergrundscene, der blev indledt midt i 90'erne af det nu hedengangne pladeselskab Cloudland (Greene, Murmur, Train And Boats And Planes m.fl.). Det er arrangementer, som både har sine fordele og ulemper: På den ene side får man i bedste tag-selv-bord-stil smagsprøver, der åbner øjnene for bands, som man ellers ikke ville have konfronteret sig selv med. På den anden side ender der på paptallerkenen undgåeligt med at være noget, som man i grunden hellere ville have været foruden.

Auditorium havde naturligt nok valgt at præsentere samtlige de fem navne, som indtil videre har udsendt album på selskabet: Rhonda Harris, Superjeg, Niels Skousen, Lise Westzynthius og Test. Og oven i købet i præcist samme rækkefølge, som udgivelserne er faldet: Rhonda Harris sidste år (og derfor først) - og de fire øvrige trip-trap-træsko i dette kalenderår. Fraregner man seneste skud på stammen, synthesizerduoen Test, er der store lighedspunkter mellem navnene: Guitarbaseret og med vægt på en til tider naivistisk hverdagspoesi. Og så for det meste - jubii - på dansk. En fornem buket fra et så lille og nyt pladeselskab. Endda med en udgivelse, som - hvis det ikke lige havde været for Saybia - ville være favorit i kategorien Årets Danske Album - Lise Westzynthius med albummet Heavy Dream.

Publikumsmæssigt var Fight For Glory temmelig tyndt besat i starten, og derfor fik Nikolaj Nørlund selv med bandet Rhonda Harris opgaven at kæmpe mod en kun halvfyldt sal. Synd, fordi mange derfor gik glip af, hvad der, når alt kommer til alt, viste sig at være aftenens musikalske højdepunkt. Rhonda Harris er et af Danmarks mest intense og tætspillende livebands. Og fremfor alt kan Nikolaj Nørlund med sin sproglige nysgerrighed få gammelkendte fraser til at sitre på en ny og overraskende måde. Også den brilliante engelsksprogede fortolkning af Mark Eitzels "Western Sky" må fremhæves.

Superjeg havde valgt med en enkelt undtagelse kun at spille numre fra deres kommende album "Øst/Vest". Og skal man dømme efter den halve times præstation, lover det ikke for godt. Peter Sommer Christensen (sang) og Carsten Valentin Lassen (guitar/synthesizer), som debuterede i år med det roste album "Alt Er Ego", blev på scenen bakket op af fire andre unge musikere. Resultatet blev en ofte tåkrummende øvelokale-agtig gang guitarrock, hvori den eventuelle charme, der vitterlig kan være i Peter Sommers hverdagslyrik, druknede i opstyltede rock’n’roll-armbevægelser. Som at høre Steppeulvene spille Oasis - kan bestemt ikke anbefales.

Niels Skousen stod med albummet "Dobbeltsyn" for dette års store overraskende genkomst på den danske rockscene. Live blev han bakket op af blandt andet medlemmer af Rhonda Harris, men størst indtryk rent musikalsk gjorde dog det tidligere Darleens-medlem Margrethe Bjørklund på lead- og lapsteelguitar. Niels Skousens sangtalent kan diskuteres - der er snarere tale om mundtligt foredrag end egentlig sang. Forfriskende var det dog at høre sange på dansk med ligefrem politiske dimensioner - ikke mindst de to gamle 70'er-klassikere "Palads Af Glas" og "Herfra Hvor Vi Står", som delvist kom til at overskygge de nye sange.

Lise Westzynthius, som med debutten "Heavy Dream" står for en af årets bedste danske albumudgivelser, var en spændende intens oplevelse, men mangler noget endnu for at gøre et overbevisende indtryk i livesituation. Her ligesom på pladen spænder hun fra det sfærisk drømmende over frankofil pop til kantede guitarudladninger. Til tider virkede det, som om den hjemmesyede kjole ikke kunne rumme det hele på én gang. En personlig anke er også at sprogskift midt i en sang - f.eks. fra dansk til engelsk - er en uskik af en størrelsesorden, der næsten trænger til et kulturpolitisk indgreb fra Brian Mikkelsen.

Duoen Test, der netop er debuteret med albummet "Milk In My Language", var med sin sampler- og sequenserbaserede musik allerede på papiret det Auditorium-navn, som skilte sig mest ud. Det skulle de desværre også komme til at gøre rent kvalitetsmæssigt. Dårlig lyd og en lyssætning, der ikke var skræddersyet til den højteknologiske oplevelse, var ikke den eneste grund til, at Test faldt til jorden som ikke-flyvefærdig prototype. Bandet ved tilsyneladende ikke, om de vil være Pet Shop Boys, 80'er-synthavantgarde eller bare en slet skjult kopi af Underworld. Under alle omstændigheder var indtrykket famlende, uden den pondus i sang eller sceneoptræden, der skal til for at få live-illusionen til at fungere.

Fight For Glory-arrangementet kan genopleves lørdag den 7. december i VoxHall i Århus. Ligesom ved koncerten i Vega vil der her blive uddelt en gratis compilation-cd med fem numre (heraf tre ikke tidligere udgivne) til publikum.

Trackliste på compilation-cd:
1. Test: "Intersection"
2. Lise Westzynthius: "1st Movement"