x

Warp 10+2
Classics

Warp 10+2: Classics

GAFFA

Album / Warp / VME
Udgivelse D. 03.11.1999
Anmeldt af
Morten Bagai

Sheffields navnkundige Warp Records uden tvivl et af de mest indflydelsesrige.selskaber på den elektroniske scene. Det er dem der står bandt.navne som Autechre, Aphex Twin, Squarepusher og senest Board Of Canada, hvis.nogen ellers skulle være i tvivl om det. Nu er det blevet ti, og det.fejrer man i stor stil - blandt andet ved at relokere forretningen til London..På den musikalske side serverer de visionære nordenglændere.hele tre luksuriøse dobbeltkompilationer: Influences, Classics og.Remixes. Den første kortlægger indlysende nok de tracks, genrer og.kunstnere der har været formative for 'Warp-lyden' i dens allermest.spæde udgave, og ligeså indlysende er det Detroit-house navne som.Kevin Saunderson og Juan Atkins, der dukker op her, side om side acid fra.landsmændene Manchester. Hvis man som undertegnede hører til dem,.der decideret ikke var med da disse technoide syvmileskridt blev foretaget i.slutningen af 80'erne kan det være lidt svært at mobilisere den.helt store benovelse, for mange af numrene lyder decideret steretype efter.dagens standarder. Her kan man virkelig mærke, hvorledes den elektroniske.musik i ekstrem grad er knyttet til den teknologi, hvormed den orkerstreres - i.hvert fald hvis den benyttes så `straight' som her - og den teknologiske.udvikling er som bekendt ikke én, der foregår i sneglefart. Nej,.Influences træder i virkeligheden først i karakter i forhold til.den selektion fra det tidlige Warp-katalog, der udgør Classics. Her kan.man på først parket iagttage, hvorledes eks. vis.Detroits-technoens kølige maskinpuls forvaltes i hænderne på.de legesyge briter Jez Varley og Mark Bell - tilsammen LFO. IDM for Intelligent.Dance Music blev det kaldt dengang, og det er der gudhjælpmig nogen der.gør endnu. Masser af guf for amatør-techno-historikeren på.disse to skiver, men det kan absolut også anbefales at gå i krig.LFO-albummet Frequencies fra 1991. Sidst men ikke mindst er der Remixes,.hvor der foruden selskabets egne folk som remodellerer hinanden på kryds.og tværs, også er blevet plads til en række.gæstemixere. Med folk som ISAN, Pram og Labradford er der overraskende.mange fra Englands postrock-undergrund, og man kan spørge sig selv om.det er her Warp-bosserne aner selskabets knapt så elektronise fremtid..Men, måske er det bare et bare et udslag af englænderenes vanlige.modvilje mod at se ud over egen næsetip, for et par forfriskende udblik.bliver det da til ved Miami-drengen Edgar Farinas gedigne Boards Of.Canada-remix og den helt unge Richard Devine fra Georgia (af alle steder!) ,.der viser at han er mindst ligeså psykotisk som manden med det.røde skæg på sit remix af 'Come To Daddy'. Rygtet vil vide.at netop Richard Devine snart præsenteres som næste store håb.på Warp Records, og det er jo interessant, for selvom.fødselsdagsbarnet allerede har givet os så meget vil vi.selvfølgelig have mere, og helst i en vis fart! Og så tillykke med.det iøvrigt...


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA