Crosby, Stills, Nash & Young
Looking Forward

Crosby, Stills, Nash & Young: Looking Forward

Album / Warner
Udgivelse D. 09.12.1999
Jan Opstrup Poulsen

Det er rockhistorie i den tunge ende, som vi har med at gøre på Looking Forward. Da David Crosby, Stephen Stills og Graham Nash dannede trioen i 1968, var grundstenen lagt til en af rockhistoriens største kunstneriske og kommercielle succeser, og da Neil Young blev indlemmet i 1969, lå verden for deres fødder. Crosby, Stills, Nash & Young er mest kendt for deres fantastiske vokalharmonier og fløjlsbløde melodier, der nåede det ultimative højdepunkt på klassikeren Déjà Vu fra 1970. Herefter har gruppen bumpet rundt på sin egen sære facon, mens Neil Young har været mest optaget af sin egen solokarriere. Looking Forward er således kun deres tredje studiealbum med Neil Young, og udtrykket har ikke flyttet sig mange tommer de sidste 30 år. På Looking Forward, der rettelig burde hedde Looking Backward, er der dømt klar og utvetydig nisserock. Det er den ægte vare, disse gamle og hårdt prøvede skrog frembringer på albummet, der på ingen måde gør sig nye landevindinger. Looking Forward er et hyggealbum, hvor gamle minder kan genopfriskes, og må for Guds skyld ikke tages for andet. Er man i stand til at nedtone forventningerne til dette tidligere guddommelige band, er Looking Forward på sin egen måde en nydelse at lægge øre til. Foruden sit skæve guitarspil bidrager Neil Young med envrække solide sange af den gamle skole, som han høstede stor succes med på Harvest Moon, og David Crosbys Stand And Be Counted viser, hvorfor han og Neil Young altid har udgjort den stærke sangskriverkerne i bandet.