TV-2 & RadioUnderholdningsOrkestret
Manden Der ønskede Sig En Havudsigt

TV-2 & RadioUnderholdningsOrkestret: Manden Der ønskede Sig En Havudsigt

Album / PladeSelskabet Have A Cigar / EMI-Medley
Udgivelse D. 09.12.1999
Jan Opstrup Poulsen

Der skal mere end almindeligt mod til at lade sig akkompagnere af RadioUnderholdningsOrkestret og Peter Schaufuss Balletten, selvom man er et af landets mest populære rockorkestre. Men man kan komme meget langt med lidt jysk besindighed, og hvad der på tegnebrættet lignede en halsbrækkende øvelse og udtalt mangel på netop jysk besindighed, viste sig at blive et af de stjerneskud, der gør hverdagen til poesi. Manden Der Ønskede Sig En Havudsigt er vel nok kronen på TV-2's mangeårige værk. Det endelige bevis på, at Steffen Brandt er hverdagens største poet og en sangskriver af de gudbenådede. Albummet er indspillet live under Århus Festuge, og i underspillet pomp og pragt står de klassiske Brandt-sange som skåret i sten og næsten mere lysende og vedkommende end i originaludgaverne. Det er den engelske arrangør og dirigent Nick Ingman, der er ophavsmanden til de fremragende arrangementer, og han har bestemt ikke brugt RadioUnderholdningsOrkestret til at fede TV-2 op med, men derimod til nænsomt at prikke og støtte sangene, så den på forhånd frygtede Stig Rossen-effekt er totalt fraværende. I stedet bliver der inviteret til en af de mere intime rejser, som TV-2 kan byde på, hvor det er de lidt blåtonede sange, der er i overvægt. Steffen Brandt er aldrig hørt bedre syngende, mens Hans Erik Lerchenfeldt er tankevækkende på guitaren. Det er ganske enkelt,.så nakkehårene rejser sig i tidernes bedste TV-2-sang, Stjernen Over Bjerringbro. Andre klassikere som Bag Duggede Ruder, Baby Blue og Kys Det Nu (Det Satans Liv) giver også TV-2 ny luft, mens samspillet mellem RadioUnderholdningsOrkestret og bandet kulminerer på Kalundborgbåden. Manden Der Ønskede Sig En Havudsigt er på alle måder en storslået præstation, hvor det må være på sin plads at gratulere TV-2 med resultatet.