Under Byen
Kyst

Under Byen: Kyst

Album / Pladeselskabet Have A Cigar / EMI-Medley
Udgivelse D. 09.12.1999
Finn P. Madsen

På blot et par måneder er Århus ved at generobre en del af.sin tidligere status som provinsens rockmekka med nogle opsigtsvækkende.pladeudgivelser efter at have været næsten braklagt i omkring et.årti. Det syv mand store orkester Under Byen er ingen undtagelse. Med en.særegen blanding af mantralignende rockstrømninger tilsat folk og.klassiske elementer har bandet fat i den lange ende, når personlige.bånd skal knyttes, hvilket gør debuten Kyst til en.opsigtsvækkende oplevelse. Kunstnerisk arbejder gruppen sig hen mod en.treenighed, den unikke tilgang til det musikalske, de poetiske tekster og de.dragende stemninger. Især stemningerne er voldsomt insisterende, på.én gang smukke og fnuglette og på samme tid urovækkende. Ja,.nærmest faretruende som på åbneren Sejler, der med.tekstlinjen 'Brusende bølgende hav / Stormfulde sitrende sejl /.Længselsfuld syndefuld stævn / Lukket og underfuld favn' glimrende.forener mørkets kræfter med noget dunkende begærligt. I.pianisten Katrine Stockholm har bandet en tekstforfatter, der gang på.gang træder i karakter med nogle poetiske tekster, der aldrig virker.søgte eller sødladne. Og de kan ikke forvaltes bedre end de.bliver af den karismatiske sanger Henriette Sennevaldt, som nok minder en del.om Björk i sine fraseringer, men alligevel løsriver sig ved aldrig.at lyde anstrengt som sin islandske kollega. Lyt blot på den uendeligt.smukke Gå Ind I Lyset, hvor et regnvejrs dryppende piano og en.nervepirrende violin sagte åbner for himlens sluser. Under Byen begiver.sig på Kyst ud i det store åbne rum, hvor sfæriske og.alfeagtige stemninger forfører på den mest overbevisende.måde, uden at der på noget tidspunkt bliver for højt til.himlens loft.