Susi Hyldgaard
Someting Special - Just For You

Susi Hyldgaard: Someting Special - Just For You

Album / Sundance
Udgivelse D. 09.12.1999
Morten Buschmann

Someting Special kalder Susi Hyldgaard cd #2 efter debuten My Female.Family fra 1996. Og speciel, det er en nøje korrekt varebetegnelse..Faktisk ryger cd'en ind under anmelder-klichéen 'spændende'..Allerede fra første nummer, Diddle Li Di, er man klar over, at.der her ikke er tale om noget imødekommende eller lyttevenligt album..Ikke et omkvæd er i sigte..Og åbningssangen varsler fint, hvad der er i vente - i hvert fald for den.ene halvdel af Something Special. Diddle Li Di er et.urovækkende, stresset jazz-beat-agtigt nummer. Mens anden skæring,.Strange Winds, er noget helt andet - en pæn, rar ballade og.faktisk en god melodi og næsten med et rigtigt omkvæd. Og.sådan deler Hyldgaards musik sig op fra sang til sang..Halvt grimt syret - halvt stille og pænt. Godt, at der findes.pladeselskaber, der stadig tager chancer, men det ændrer ikke ved, at.cd'en fremstår noget søgt. Som om Hyldgaard, der også er.producer, har ment : 'Nej, nu er det for underligt, på med en ballade..Nej, nu er det for pænt - så skal der komme dén her sang,.der rusker op i lytteren.'.Jeg er ikke begejstret. Heller ikke for de lyriske tekster på engelsk,.der svævende glider forbi. Selvfølgelig synger Hyldgaard bragende.flot, orkestret dribler ind og ud af arrangementerne, og jazz'erne finder.på rigtig meget. Lidt skæv trompet dér - lidt baglæns.trommer og en anelse harmonika hér. Men chefen Susi har sat sig mellem.to genrer, og dén, der klæder hende bedst, er den nedtonede..Når hun synger uden alt for megen akkompagnement, trænger hun.igennem og hendes inderlighed ligner det specielle..