Longpigs
Mobile Home

Longpigs: Mobile Home

Album / Mother Records / Universal
Udgivelse D. 09.12.1999
Finn P. Madsen

Da Sheffield kvartetten, som nu er reduceret til trio, debuterede i 1996 med.albummet The Sun Is Often Out, var det som skyggebilleder af både.Radiohead og brit-poppen, og alligevel gik deres fordrejede blanding af pop og.rock sine egne veje. Skævt er det stadig her fire år efter deres.anden langspiller Mobile Home, hvor den karismatiske sanger Crispian.Hunt's smertevridende falset vokal ligger ind over de yderst specielt.arrangerede sange, med en alarmerende galskab. Lige fra den.spøgelsesagtige The Frank Sonata med heftige gospel kor,.knivskarpe guitarlinier og en pulserende rytmebund, trækkes der mod.afgrunden, mens den valsende Gangsters med Hunts hysteriske vokal.rækker ud efter ømhed. Albummets absolutte højdepunkt er.den hjerteskærende Free Toy, hvor længsler og forpinte stunder i.den forsmåede tekst får salte tårer til at løbe i.stride strømme 'Silence tells me no lies so stick around / and the truth.you´ll find there´s a fire in your heart'. Men ak, lige som det.føles at Longpigs er ved at begå en af årets.bemærkelsesværdige udspil, stikker de halen mellem benene eller.slipper op for ideer, for flere af de resterende sange Dance Baby Dance, I.Lied I Love You, Keep The Light Alight og den forfærdelige Speech.Bubble er en ynkelig vælling af britpop og forloren glam.tiløb, hvor bandet famler sig frem som en blind i mørke. Synd at.Longpigs tabte bolden på stregen og lavede et musikalsk selvmål,.for Mobile Home så en overgang ud til at være en ægte.vinder, måske skulle de have ventet til efter årtusindskiftet, til.der var sange nok til helt album.