B.B. King
Let the Good Times Roll - the music of Louis Jordan

B.B. King: Let the Good Times Roll - the music of Louis Jordan

Album / MCA / Universal
Udgivelse D. 09.12.1999
Peter Widmer

Den store amerikanske blues-guitarist, sanger og komponist B.B. King, der.desværre sammen med John Lee Hooker er den eneste blues-musiker, der er.kendt i den brede danske offentlighed, har på denne CD valgt at.koncentrere sig om den Louis Jordans musik. Og dét er prisværdigt,.for den næsten glemte sorte amerikanske musiker, sanger og orkesterleder.indtager en langt vigtigere position i den rytmiske musiks historie end den.upåagtethed, der i årevis har været Louis Jordan tildelt,.vidner om. Og det er på tide, at en vægtig musiker gør.opmærksom på Louis Jordan og hans musik. Louis Jordan døde.i 1975 efter en lang, aktiv karriere, og havde sin storhedstid med swing- m.m..musik fra 1930'erne og til midten af 1950'erne. Som bindeledet mellem Rhythm.& Blues og Rock & Roll har Jordan påvirket et utal af musikere.som f.eks. Chuck Berry, Bill Haley Ray Charles og B.B. King. Louis Jordan var.en original, en spasmager og en filur samt en glimrende musiker og.orkesterleder, der leverede klassikere som Caledonia, Choo Choo.Ch'Boogie og Saturday Night Fish Fry, der sammen med 15 andre af.Louis Jordans mest kendte musik-perler findes på den her foreliggende CD..B.B. King har valgt at holde sig meget tæt på originalversionerne,.og over hele linien er der tale om ensemble-spil, snarere end om B.B..King med orkester. Og det er Kings vokal der er i centrum, ikke hans.guitarspil. Dr. John medvirker med kildrende piano-spil og karakteristisk vokal.på Is You Is Or Is You Ain't (My Baby), og i det hele taget er det.et hold fremragende musikere King har samlet til forløsning af Louis.Jordans musik. Et solidt album er Let the Good Times Roll, men helt.vellykket er det ikke. Man savner her numre som Five Guys Named Moe og.What's the Use of Getting Sober (When You're Gonna Get Drunk Again?), og.så mangler hos den ellers ofte muntre B.B. King de for Louis Jordan.så vigtige elementer: humor og anarki. Men man kan sagtens.bruge denne gedigne, respektfulde udgivelse som introduktion til Louis Jordans.musik, og så ellers gå i gang med den ægte vare.