Luther Allison
Live in Chicago

Luther Allison: Live in Chicago

Album / Ruf / MNW
Udgivelse D. 06.01.2000
Peter Widmer

Den sorte amerikanske blues-guitarist og sanger Luther Allison døde af.kræft i 1997, næsten 58 år gammel. Luther Allison spillede.med eksempelvis Freddie King, Jimmy Dawkins og Sunnyland Slim, før han i.1969 indspillede sit første album i eget navn. Sidst i 1970'erne.flyttede Luther Allison til Europa, hvor han siden lavede flere indspilninger.og opbyggede en stor fanskare. I USA gik hans navn derimod i glemmebogen indtil.1994, hvor han indspillede comeback-albummet Soul Fixin' Man for.Alligator Records. Siden fulgte intensiv koncertvirksomhed med eget orkester,.der bl.a. talte den solide guitarist James Solberg. Desuden indspillede Luther.Allison de to roste cd'er Blue Streak og Reckless. At høre.Luther Allison, der spillede energisk, sort 'power blues', live, kunne.være en forrygende oplevelse. Ofte var Luther Allison på scenen i 3.en halv time - uden pause, og han gav sig selv fuldt ud hver gang. Her.foreligger så på en dobbelt-cd en række optagelser fra.Chicago Blues Festival og fra Buddy Guy's Legends i Chicago fra 1995. Endelig.er der et par indspilninger fra 1997 fra Zoo Bar i New England. Her.høres overvejende numre fra Blue Streak, som fx en over tolv.minutter lang , gnistrende version af All the King's Horses. Også.Think with Your Heart får man, med blæsersupplement ved The.Memphis Horns. Bad Love fra Soul Fixin' Man leveres i en.fræk udgave med 'talende' guitarer, og fra Reckless fås.bl.a. den fine You're gonna Make Me Cry. Luther Allison var en.arbejdshest på en scene, hvilket disse indspilninger til fulde.demonstrerer. Men uplettet er hverken denne eller andre Luther.Allison-udgivelser. Allisons ofte forcerede vokal kan godt blive noget.trættende at lægge øre til, såvel som mandens.'overkill' guitarspil ofte er for meget af det gode. For meget rock og for lidt.blues, for meget guitarfræs og lir i dét foretagende. Men publikum.fik, hvad publikum ville have, og der er nok ingen, der er gået skuffet.hjem efter de koncerter, man her hører pluk fra. Live in Chicago.er et pænt dokument fra en energisk blues-frontkæmper..