Special Venture
Special Venture

Special Venture: Special Venture

Album / Inter Music / Mis Label
Udgivelse D. 01.02.2000
Peter Widmer

Special Venture blev dannet først i 1997 af den fremragende selvlærte guitarist og komponist John Sund. Ud over Sund består kvartetten af Thomas Fog (bas), percussionisten Ayi Solomon og janitsharen Morten Ilsøe. Desuden medvirker ingen ringere end pianisten Ben Besiakov og Morten Grønvad på midivibrafon m.m..Special Venture spiller melodiøs, original og instrumental 'moderne rytmisk kompositionsmusik' på højt niveau med stor plads til improvisation. John Sund har skrevet de fleste af cd'ens 13 numre, og tit er guitaristens spændende, ofte akkord-dominerede spil i fokus. Men Special Venture er et kollektivt foretagende, hvor alles bidrag går op i en højere enhed. At hverken Terje Rypdal, Mahavishnu Orchestra eller Mike Oldfield har levet forgæves, høres i hhv. Soundscape, New Sign og The Outgoing. Men der er også f.eks. spanske og asiatiske toner og britisk folk-påvirkning, såvel som Sunds jazz-arv fra bl.a. Creme Fraiche Big Band heller ikke fornægter sig. Og man forbavses; i den over 11 minutter lange Eleven Sides. Godt ni minutter henne høres pludselig en passage, der godt kunne findes på et Jethro Tull-album..Musikken glider ubesværet fra det stille og lyriske til det helt vilde, ofte inden for samme nummer. Special Venture har blandet alle inspirationskilder til et inciterende, personligt musikalsk udtryk, der taler til både fusions-, jazz- og rockfolket. Og er man vild med både elektrisk og akustisk guitarspil, er denne cd et must. En fortrinlig debut fra et fortrinligt orkester..