Lambchop
Nixon

Lambchop: Nixon

Album / City Slang / Virgin
Udgivelse D. 03.03.2000
Finn P. Madsen

På den meget fine What Another Man Spills fra 1998 kunne det høres, at det store Nashville ensemble Lambchop, bestående af ikke mindre 13 medlemmer, var på vej til at begå deres mesterværk inden længe. Nu sker det så med den fremragende Nixon, bandets sjette udspil, der fusioner deres kejtede country-sound med et rent overflødighedshorn af poptække, tilsat de sofistikerede soul-toner, som har halet ind på dem et stykke tid. At de har bevæget sig mere og mere bort fra den rustikke lyd, der kendetegnede deres første udspil, skyldes sangeren, sangskriveren og særlingen Kurt Wagners hang til stax soul, hvor især Curtis Mayfield har gjort indtryk. Den døsige The Old Gold Shoe med sin varme sammensmeltning af blæsere, strygere og dirrende vibrafon, er det nærmeste Lambchop kommer på fortiden. For allerede med de vuggende Grumpus og You Masculine You, som driver ubekymret af sted med tårnhøje orkesterarrangementer og gyldene guitartoner, har Lambchop vist, at de har skåret et personlig snit i deres egen musikhistorie. På Up With The People bygges der yderlige på med et svimlende gospelkor, mens Kurt Wagners mumlende croon vil få disciplene til at falde på knæ. At han også kan give den med hjerteskærende falset viser What Else Could It Be ? og The Distance From Her To Here, som svøber sig om bandets vellyd. Hvorfor gruppen har kaldt albummet Nixon er en gåde, men hvad gør det, når Lambchop er hundrede procent til stede med et udspil, som bør placere dem på et tidløst amerikansk rocklandkort.