Keren Ann: VoxHall, Århus

Keren Ann, VoxHall, Århus

Keren Ann: VoxHall, Århus

Kære læser, jeg indrømmer blankt, at jeg umiddelbart har visse habilitetsproblemer, når jeg nu skal anmelde en koncert, som GAFFA selv har været med til at arrangere. Men som bekendt kan GAFFA sagtens anmeldermæssigt jorde en kunstner, som samtidig har været på forsiden, så vores anmeldelser er ikke påvirket af bladhusets øvrige dispositioner. Tro mig!

Til gengæld var det svært ikke at have høje forventninger til den israelsk/hollandsk/fransk/amerikanske sangerinde og sangskriver Keren Ann oven på hendes fine bagkatalog, ikke mindst sidste års fremragende selvbetitlede album, Keren Anns femte. Og det var dette albums nok bedste sang, ”In Your Back”, der fik lov at åbne den multietniske kunstners første danske koncert nogensinde. Heldigvis var Keren Anns smukke, smukke røst lige så skøn som på cd. Lys, drømmende, sfærisk, længselsfuld, nænsomt tilbageholdt og meget ren – og med en tydelig udtale af de ganske interessante, billedrige tekster. Bestemt ikke ulig Hope Sandoval (eks-Mazzy Star) eller canadiske Feist. Bag sig havde Keren Ann tre musikere på bas, trommer og keyboard, mens hun selv håndterede guitaren, og de fire instrumentalister formåede sammen med Keren Anns velsmurte stemmebånd at skabe et meget nuanceret lydbillede, hvor alle de små detaljer stod klart i lydbilledet. Deciderede solopassager var der dog ikke så mange af bortset fra et par stykker hos keyboardspilleren Johan Dalgaard, som i øvrigt er dansk og endda født i Århus.

Keren Ann fortsatte med endnu et nummer fra sit seneste album og gik derefter på rundtur rundt i bagkataloget, hvor de ene smukke sang fulgte den anden med de blåtonede, til tider småjazzede ballader i klart overtal. Primært med engelske tekster, men vi fik da også en lille håndfuld fransksprogede numre fra den unge Keren Anns karriere. Heriblandt ”Jardin D'Hiver”, som Keren Ann, da hun for små ti år siden var i midten af 20'erne, skrev til den på det tidspunkt 83-årige, nu nyligt afdøde veterancrooner Henri Salvador. En imponerende bedrift, og sangen holder stadig. Til gengæld var up-tempo-fortolkningen af Joni Mitchells stærke, men efterhånden skrotmodne ”Big Yellow Taxi”, temmelig unødvendig. Ingen kommer jo alligevel op på siden af Joni.

Det generelle indtryk af koncerten var dog særdeles positivt, og ikke mindst det, at Keren Ann kunne holde sin vokal i så stramme tøjler, kræver respekt. Ikke noget med overdrevne skrigeballon-fraseringer her. Hendes humør var også højt, hvilket førte til flere muntre kommentarer undervejs fra scenen, blandt andet gentagne opfordringer til publikum om at drikke sig fuld sammen med aftenens stjerne. Trods et par glas whisky under koncerten virkede Keren Ann dog i fuld kontrol hele vejen.

De afsluttende ekstranumre med Keren Ann alene på scenen med en akustisk guitar og sangønsker fra publikum gav ligefrem gåsehud oven på en stor koncertoplevelse. Jeg er ganske enig med festugen: I 2011 er hun for dyr til dem – og kæmpestor.