Oasis: Standing On The Shoulder Of Giants

Oasis
Standing On The Shoulder Of Giants

Album / Sony BMG
Udgivelse D. 03.03.2000
Jan Opstrup Poulsen

Oasis har på ingen måde opgivet drømmen om at være verdens mest gennemførte rockband på deres nye og 4. udspil Standing On The Shoulder Of Giants. Albummet åbner med guitarer, bulder og brag og holder sig bestemt ikke tilbage fra forgængerens ligeså storslåede åbningsouverture. Men hvor Be Here Now stadig dyrkede de refrænglade sange, har Oasis nu kastet sig grådigt over den psykedeliske rock, dog uden at sætte den allerede klassiske Oasis-stil helt over styr. Om det er sangskriver Noel Gallaghers - påståede - nye stoffri tilværelse eller tabet af Paul Bonehead og Paul McGuigan, der har ført Oasis på nye veje skal være usagt, men sikkert er det, at Oasis nu flipper mere musikalsk ud end tidligere. Det høres måske ikke på singlehittet Go Let It Out !, der er skåret over den suveræne og rene Oasis-skabelon, hvor lillebror Liam Gallaghers vrængende og flabede vokal kommer til sin fulde ret. Men der høres snart en tydelig efterklang af The Doors i den hårdt pumpede syreblues Put Yer Money Where Your Mouth Is, hvor Liam lægger en solid desperation i sin sang, og i Who Feels You flyver John Lennon rundt på sin diamantsky. .Oasis har derfor ikke glemt deres foretrukne forbillederne på Standing On The Shoulder Of Giants og fremtryller dem i sædvanlig overbevisende stil, men den massive lyd virker sine steder meget overvældende og næsten kvælende, hvilket bestemt ikke fremmer den gode sang. Det tungere og mere slæbende beat giver dog Oasis en amderledes tyngde, men det opvejer ikke den mere iøjnefaldende mangel på rene sange, der tidligere har været deres styrke og gjort dem til et af verdens mest velspillende rockbands. Tilgengæld virker den mere rodede tilgang til sangene ganske forfriskende og vidner mest af alt om et band, der står ved en skillevej. Oasis følger helt sikkert pilen mod den ukomplicerede rocksang, men det er ikke til at sige, hvilke omveje de har tænkt sig at tilbagelægge. Selv om de på Standing On The Shoulder Of Giants gør det lidt mere besværligt, end det bør være, så er de stadig et vildt og ustyrligt rockband.