Cham
Ghetto Story

Cham: Ghetto Story

Album / Atlantic Records
Udgivelse D. 26.09.2006
Henrik Bæk

Den jamaicanske dj Cham har i mange år været et kendt navn i dancehall-kredse, siden han i 1996 under navnet Baby Cham og sammen med sangeren Wayne Wonder udgav nummeret Joyride på den kendte rytme af samme navn. I 2000 udgav han så debutalbummet Wow ... The Story på Artist United/Madhouse, og i 2003 fik han sin første single på den anerkendte amerikanske Billboard Chart med nummeret Vitamin S på den populære Fiesta-rytme. Opfølgeren til debuten fra 2000 har længe ladet vente på sig, men med samarbejdet mellem Madhouse og Atlantic Records er det glimrende Ghetto Story nu blevet en realitet. Albummet er produceret af Chams faste makker gennem alle årene, Dave "Rude Boy" Kelly fra Madhouse Records og indeholder 17 skæringer inden for den pågående og "in-your-face-hitting" dancehall, hvor beatet typisk ligger over 200 pr. minut. Chams varemærke er det opfindsomme ordspil, kreative brug af allerede populære dancehall-rytmer og hans sjældne evne til at portrættere det hårde liv i Kingstons ghettokvarterer på en ganske ligefrem måde, hvilket man blandt andet kan høre på det eminente Rudeboy Pledge på Madhouse seneste hit rytme kaldet Stage Show. Cham ved nemlig hvad han snakker om, idet han selv er opvokset i den berygtede bydel Waterhouse i Kingston, og det er oplevelser herfra, der har inspireret ham på Ghetto Story. Titelnummeret er på Dave Kellys kendte Eighty Five-rytme og findes på albummet i ikke mindre end tre forskellige versioner, heriblandt en udgave med såvel Alicia Keys som Akon. Cham er på en gang både ægte i forhold til sine musikalske rødder, men tør også gå videre, hvilket samarbejdet med Alicia Keys, Akon og Rihanna vidner om – dog uden at han synes at gå på kompromis med lyden fra Kingstons ghettoer.