Femi Kuti
Shoki Remixed

Femi Kuti: Shoki Remixed

Album / Universal
Udgivelse D. 03.05.2000
Jens Villy Pedersen

Er du træt af forudsigelig musik, skabelonskårne uundgåelige, computermanipulerede sangstemmer og det 24 timers P3/The Voice-mareridt. Jamen, så er det måske tid til at prøve noget nyt - det nye århundredes musik: afrobeat. Shoki Remixed kan være en udmærket indgangsvinkel til stilen, som her bliver hørt gennem adskillige remixeres ører..Afrobeaten er skabt af Fela Kuti, Femi Kutis far, som i halvfjerdserne og firserne formede den nye stil af den sorte amerikanske funk og nigeriansk ju ju- og highlife-musik med fodfæste i den traditionelle afrikanske musik. Afrobeaten var allerede fra starten bygget op omkring politiske budskaber, der havde rødder i afrikanske selvstændighedsbevægelser og de amerikanske Black Panthers. Fela gjorde op med korrupte politikere og den gamle generations leflen for den hvide mands manerer. Femi bruger mange elementer fra sin fars musik, men tilføjer det nye Lagos’ smag for ny amerikansk dansemusik. Femi Kutis afrobeat ligger langt fra de legende lette guitarfigurer, der ofte kendetegner afrikansk musik. Den lokale pidginengelske dialekt bliver fremført i messende og rappende sangstil pumpet op af kor og blæserriffs, alt sammen vibrerende over et drive fra en enestående rytmesektion..Shoki Remixed er en dobbelt-cd med mix af Francois K, Ashley Beedle, Sofa Surfers, Matéo & Matos Dub, Manta 1000, Chateau Flight, IG Culture, Cyril K, Seven Dub Mix m.fl.. Femi Kuti har givet remixerne frie tøjler, og resultaterne varierer naturligvis kraftigt. Der er alt fra versioner, der ligger tæt på originalerne (cd 1), til totale dekonstruktioner, som jonglerer med afrobeat-blokke (cd 2). Dance, techno, reggae og afrobeat. Og det er godt nok, selvom der ikke er nogen trommespor eller breakbeats, der står model til en virkelig liveindspillet afrobeat-rytmesektion. Chateau Flight Mix har fået fat i essensen og lagt det eminente trommespil på Beng Beng Beng langt fremme i lydbilledet sammen med Femi Kutis stemme. Også reggae-mixerne Seven Dub Mix holder sig til afrobeatens idé og inddrager blæserriffs og formelementer fra Eregele. Men generelt viser remixerne Femis musik stor respekt, selvom enkelte numre næppe vil kunne genkendes som afrobeat. Shoki Remixed: en åbning til afrobeatens univers eller bare en virkelig god danseplade. Femi Kuti kan opleves på Roskilde Festivalen..