TQ
The Second Coming

TQ: The Second Coming

Album / Sony Music
Udgivelse D. 03.05.2000
Sohail Hassan

Terrance Quaites aka TQ bliver tit og ofte betegnet som en weast coast-rapper, men sandheden er, at han aldrig har rappet eller påstået, at han kan. Selv om han er vokset op i Compton, Los Angeles med idoler som NWA, 2Pac osv., som han hylder kraftigt på hittet Westside fra det første album (1998), er han en hård R&B-sanger snarere end en blød rapper. Emnerne er de samme, ligesom attituden er ren west coast-gangsta; dog er der en hel del mere Luv på andet album end på det første. Den unge knægt har gennem sin succes fået lov til at rejse og opleve verden, hvilket ifølge ham selv i det store hele gjorde problemerne i Compton mindre væsentlige. Den første single, Daily, er et dejlig melodisk og swingende nummer, som straks understreger skiftet. Resten af albummet har dog rigeligt gangsta-indhold som f.eks. nummeret Superbitches. Ja Rule og Lazy Bone gæster på albummet. Vokalstilen minder faktisk en hel del om Bone Thugs. TQ’s største styrke er hans sangskriver- og producerevner. Han har skrevet samtlige numre selv og har co-produceret adskillige. Ligeledes har han produceret for en del andre kunstnere og bidrager med et nummer til Whitney Houstons kommende album. Han har endvidere startet sit eget label, hvor han producerer en masse kommende navne. De stærke hip hop-beats, leveret af bl.a. Warren G., er med til at gøre albummet levende hele vejen igennem. Vokalarrangementerne og de til tider indholdsrige tekster gør pladen lyttevenlig. The Second Coming er et væsentligt mere gennemført udspil fra TQ end hans debut, men den vil ikke falde i enhvers smag. Den er for dem, der synes, hip hop er blevet for monoton og R&B for vag. Albummet indeholder dog også pinligt glade pop-produktioner som Oohlala, som er en ny version af Kool & The Gangs lallede klassiker Let’s Go Reggae Dancin’. Gå hjem, Vengaboys..