Big Pun
Yeeeah Baby

Big Pun: Yeeeah Baby

Album / Loud / Sony Music
Udgivelse D. 31.05.2000
Mark Dalhoum Pedersen

Big Punisher var en af de bedste inden for sin genre. Hans verbale akrobatik var intet mindre end fantastisk, til tider så overmenneskelig, at den efterlod lytteren måbende. Og siden han velsignede os med linjer som 'Dead in he middle of little Italy / Little did we know we riddled a middle man who didn't do diddely' (Twinz 98) på sit eminente debut album, har Pun været allestedsnærværende i hip hoppens verden (bl.a. ved hjælp af over 40 gæsteoptrædener samt sidste års Terror Squad-album).Det er i sandhed svært at skulle acceptere en hip hop-verden uden Big Pun, og hans seneste og desværre også sidste album Yeeeah Baby gør det ikke spor nemmere..Pladen er, hvad man kunne forvente fra en mand, som på sin vis personificerede det noget overbrugte hip hop-begreb "Keepin’ it Real'. Pun benytter sig på Yeeeah Baby ligesom på Capital Punishment af sin evne til at levere både hardcore og dansevenlig rap uden på nogen måde at ofre sin integritet..It's So Hard fortsætter, hvor hittet Still Not A Player slap. Den er et stykke kommerciel rap, når det er bedst, komplet med fedt beat, Donell Jones på omkvædet og godt krydret med Puns originale humor. Numre som Leather Face, Off Wit His Head og New York Giants feat. MOP er kuldegysende hårdtslående og fremhæver Punishers uovertrufne færdigheder som rimsmed. 100% er en solid omgang latino-stolthed, der elegant mixer sydamerikansk folkemusik med stramme beats og et fangende refræn undertegnet Tony Sunshine..Alt i alt er Yeeeah Baby endnu et bevis på, at Big Pun er en af de bedste MCs verden nogensinde har set. Og selvom albummet ikke helt lever op til sin forgaenger (pladen mister en smule af sin intensitet hen imod slutningen), er det stadig en af den senere tids bedste udgivelser. Bestemt et vaerdigt punktum på en alt for kort karriere. R.I.P..