Eminem
The Marshall Mathers LP

Eminem: The Marshall Mathers LP

CD / Aftermath / Universal
Udgivelse D. 03.07.2000
Mark Dalhoum Pedersen

Eminems entré på rappens forunderlige scene kom som et lyn fra en klar himmel. Lige pludselig stod hip hoppere verden over ansigt til ansigt med en hvid Detroit-knægt, som spyttede rim med en skarp humoristisk sans og kraftige sarkastiske undertoner. En MC med så megen karisma og personlighed, at han var ved at sprænges, og endnu vigtigere (til manges forbavselse (han er jo hvid!)), med så mange mic skills, at han kunne tage størstedelen af spillets rappere ud..Debuten The Slim Shady LP solgte tre gange platin og var et af 1999’s absolut bedste album. Og nu er spørgsmålet på alles læber så: kan han gøre det igen? Kan han bevise, at han er mere end en gimmick? Svaret kommer i form af The Marshall Mathers LP. Eminems andet opus er et sandt mesterværk, der etablerer ham blandt rappens elite. Dette er, fordi Eminems evne til at balancere humor, sarkasme og alvor træder endnu bedre i kraft på dette album, end de gjorde på Slim Shady-lp’en..Det er i sandhed en mere nuanceret Em, vi her har med at gøre. Numre som The Real Slim Shady og Kill You er ren tortur for lattermusklerne, mens Stan eller What I Am illustrerer en Em, som giver rent udløb for sine følelser med en overbevisning og styrke, vi ikke har set siden 2Pac..Hvad enten Eminem er spøgefuld eller seriøs, bliver han gennem hele pladen ved med at forarge og provokere, og ved hjælp af hans I-don’t-give-a-fuck-attitude maler han et billede af et voldeligt, uretfærdigt og absurd Amerika - dét Amerika, han er et produkt af..The Marshall Mathers LP er på én gang samfundskritik med et tvist, humor, bangende beats (Dr. Dre og Mel Man står bag syv af albummets tracks ) og uovertrufne mic-færdigheder. Kort sagt god og intelligent rapmusik..