Peter Gabriel
Ovo

Peter Gabriel: Ovo

Album / Real World / Virgin
Udgivelse D. 03.07.2000
Jan Opstrup Poulsen

Peter Gabriel er om nogen idéernes mand. Han var den kreative kraft i Genesis og fortsatte den musikalske konceptopfattelse af musikken i sin solokarriere, der hurtigt gjorde Peter Gabriel til den geniale særling. Her turde han udfordre den gængse tankegang bag popmusikken og ikke mindst den visuelle fremførelse af musikken. Efter at han kommercielt bragede igennem med albummet So i 1986, har han brugt sine kræfter og de mange engelske pund på at udbrede kendskabet til verdensmusikken og selv arbejdet for demokrati og menneskerettigheder. Kun et enkelt studiealbum er det blevet til i 1992 med So-kloningen Us..Peter Gabriel er derfor også helt igennem politisk korrekt, men har forstået at holde sin egen person ude af rampelyset og mere arbejdet som inspirator og igangsætter. Det kan heller ikke komme som nogen overraskelse, at han blev bedt om at være med til at lave et Millennium Dome Show i London, som han har skrevet denne musik til..OVO er på alle måder et højtravende projekt, der fortæller en familiehistorie over tre generationer, og hvor de musikalske inspirationer kommer fra alle verdensdele. OVO er en menneskehedens moderne evolutionshistorie, der går igennem udviklingens stadier fra landbrugssamfundet over industrialiseringen og ind i fremtiden, hvor natur og teknologi sammensmeltes..Det lyder tungt, hvilket det også er. At kunstnere som Neneh Cherry, Elizabeth Fraser og Richie Havens medvirker som sangsolister, giver kun OVO et mere konceptuelt præg, end glædeligt er. OVO er nemlig bedst, når Peter Gabriel selv træder ind i rampelyset og fremstår som solisten. Peter Gabriel skulle være i fuld gang med sin opfølger til Us, og her viser OVO lovende tegn i den del, der er helliget den teknologiske udvikling, hvor Peter Gabriel viser, at han har overraskende godt fat i tidens underliggende beat.