2018 ...
It's Gonna Change

2018 ...: It's Gonna Change

Album / Clearspot / VME
Udgivelse D. 11.08.2000
Jakob Rosenbak

Sidste år satte en vis Herr Wolf Kampmann sig for at samle materiale til et lydligt portræt af Chicagos musikscene for det tyske magasin Jazzthetik, og efter en lang visit til midtvestens hovedstad havde han med lidt hjælp fra Jim O’Rourke og Thrill Jockeys Bettina Richards udsøgt sig de 106 minutters lyd, der nu fylder denne kompilation. Bredden i materialet strækker sig fra det, der bredt er kendt som post-rock, over det jazzede, ned i det folkede, ud i det improviserende, videre ind i det dubbede og derfra omkring et par live-optagelser og enkelte remix. Tortoise og Jim O’Rourke, der nok har trukket det største læs med hensyn til at trække opmærksomhed mod The Windy Citys musikscene, er selvfølgelig inkluderet, men ellers leverer udgivelsen også en introduktion til et udvalg af mindre kendte navne såsom Tricolor, Joshua Abrams og Pullman. Langt hen ad vejen fyldes øret med blødt flydende og afslappede lydlandskaber, der dog fra tid til anden brydes af blæserdrevne angreb fra grupper som NRG Ensemble og Slam! eller et af de vokal-belagte numre leveret af Eternals, Toe 2000, Freakwater samt selveste rockens antikrist, Mr. Bobby Conn. Det syv kvarter lange lydbillede er suppleret med en booklet, der over sine tredive siders kombinerede tyske og engelske info modigt forsøger at beskrive kompilationens tilbliven, Chicagos musikalske historie samt det temmeligt indviklede net af kompetente folk, der tilsammen udgør kernen i byens dynamiske musikmiljø. Indholdsmæssigt står det sådan til, at ingen af kompilationens atten spor tidligere har været at finde på andre udgivelser - og med velklingende og interessante præstationer fra bands som Tricolor, Bundy K. Brown, Ken Vandermark 5 og Dirty Three-guitarist Mick Turner - som for nylig er immigreret til byen - burde pengene være givet godt ud for alle, der prioriterer originale kompositioner over hitpotentiale og rene genregrænser - det være sig nybegyndere eller dedikerede kendere..