Sorten Muld
III

Sorten Muld: III

CD / Sony Music
Udgivelse D. 13.09.2000
Jan Opstrup Poulsen

Sorten Muld er nok et af de senere års bedste eksempler på, at den elektroniske musik er den genre, der favner bredest i populærmusikkens udstillingsvindue. Med en ganske uhørt hybrid mellem den nordiske folkevise-tradition og tidens varmeste elektroniske klange blev Sorten Mulds debutalbum i fuld længde, Mark II fra 1997, årets mest omtalte og bemærkelsesværdige album. Lige så uhørt blev Sorten Muld også lidt af en kommerciel succes med denne niche-orienterede musik. Nu følger Sorten Muld flot og overbevisende op på debuten med III, der fastholder det nordiske univers og den middelalderlige instrumentering i det ellers helt igennem elektroniske musikkoncept. Det er stadig Ulla Bendixens fine vokal, der svæver over lydarkitekterne Matin Ottosen og Henrik Munchs pulserende lydcollager tilsat de 'eksotiske' instrumenter..III er dog på ingen måde en gentagelse af Mark II, men derimod en udbygning på og bekræftelse af det mildt sagt geniale koncept. Det vil ikke være for meget sagt, at III med den mere åbenlyst melodiøse og sfæriske tilgang til kompositionerne placerer Sorten Muld i selskab med kapaciteter som Björk og Stina Nordenstam, der er blandt de ypperligste til at ramme den helt unikke nordiske tone. De to musikalske lydmagere bag trioen ynder at kalde sig lydarkitekter frem for musikere, og bortset fra de skarpe melodilinjer på albummets kompositioner er det da også de nærmest åndeløse lydlandskaber med deres mange finesser, der gør III til den helt særegne oplevelse. Sorten Muld har turdet føre de musikalske eksperimenter længere ud, hvilket blot har gjort orkestret endnu mere moderne og atter bragt dem et syvmileskridt foran den gænge danske musikscene. Der er ganske enkelt kun overgivelse tilbage, når man er blevet ført med i den hypnotiske strøm i Vølven, blevet ramt af det ekspressive drama Tor Af Hafsgaard eller blot har mærket rislen i den smukt arrangerede Ulver. Sorten Muld har med III begået det lille mesterværk, der atter gør dem til årets musikalske oplevelse.