Chico C'sar
Mama Mundi

Chico C'sar: Mama Mundi

Album / MZA Music / Universal
Udgivelse D. 05.10.2000
Torben Holleufer

Brasiliansk musik har i en årrække haft svært ved at forny sig for alvor, men de sidste år er en stribe kunstnere trådt frem med forfriskende tiltag, der afgørende har rykket dem væk fra altoverskyggende forbilleder som Jobim, Gilberto Gil og Caetano Velozo — for nu at nævne et par stykker. Indtil stjerner som Carlinhos Brown, Chico César og Bebel Gilberto dukkede op, havde det været svært at se det nye i endeløse produktioner, hvor det nuancerede nærmere lå i det poetiske, der for de fleste af os har været sørgeligt irrelevant. For portugisisk er det vel de færreste, der forstår..Chico César har været undervejs siden debuten med et overraskende livealbum, der i 1995 solgte til guld i hjemlandet. Med det seneste album Mama Mundi fra sidste år træder han for alvor i karakter med et globalt udtryk, der kærligt låner fra alle verdenshjørner, det være sig arabiske som irske inspirationer. Han er en særdeles ferm sangskriver, og arrangementerne, udført af virkelig kompetente musikere, overrasker konstant med en idérigdom, der virkelig fortjener et stort publikum. Chico César har endvidere på pladen fundet nogle særdeles sårbare rum i sin specielle stemme, der giver sangene en rørende kvalitet, der bare sætter sig yderligere for hver gennemlytning. Som eksempelvis de forunderligt svungne mestersange Tambor og Talver Voce, der bare sidder lige i skabet og står som udråbstegn på en særdeles markant plade..For dén, der i øvrigt skulle få behov for yderligere at dykke ned i Césars univers, har selskabet Putumayo netop udsendt et opsamlingsalbum med de bedste ting fra 1995-96, ting, der dog ikke når niveauet på Mama Mundi, men stadig viser en sjælden kunstner på vej frem..