Rubèn González
Chanchullo

Rubèn González: Chanchullo

Album / World Circuit / MNW
Udgivelse D. 05.10.2000
Torben Holleufer

Don Rubén González har gjort det igen. I en alder af 83 udgiver pianisten nu et mesterværk af en plade, der fuldt ud overskygger debuten Introducing… og står deroppe sammen med Ibrahim Ferrers soloplade og Buena Vista Social Club-skiven, der satte hele eventyret i gang for veteranerne på Cuba..Kredit skal også gives til basungeniet Jesus "Aguaje" Ramos, der har været fast orkesterleder på González' turnéer de sidste par år, og som jeg oplever som mere spændende på pladsen end Juan de Marcos, der både i Buena Vista- og Afro Cuban All Stars-regi har svunget taktstokken. Turnéerne har i tydelig grad skærpet orkestret med den faste stok bestående af bassist Orlando "Cachaito" Lopez, trompetist "Guajiro" Mirabal og de sublime percussionister Miguél "Angá" Diaz (congas) og Amadito Valdéz (timbales) — blandt mange andre. En mere swingende gruppe findes simpelthen ikke i dag, og så synes Don Rubén at have fået gang i fingrene, så den gamle historie om gigtstivhed efterhånden må fremstå som en skrøne..Hans spil låner stadig kraftigt fra klassisk europæisk kompositionsmusik og giver en indikation af, hvordan en Beethoven ville have lydt, hvis han da havde trådt sine barnesko i Santiago de Cuba. Men dertil leverer González et rytmisk glid, der helt er hans eget og fremkalder mindelser om hans indsatser med det legendariske orkester Estrellas de Areíto for et par og tyve år siden, da han fysisk var på toppen. Til gengæld står hans spil i dag knivskarpt, og i hver en indsats går det over stok og sten, så man tror på evig ungdom. Som på titelmelodien, hvor han straks sætter standarden, på klassikeren Quisás Quisás, hvor fraværet af Omara Portuondo nærmest opleves som en berigelse, den helt vidunderlige majestætiske Choco's Guajira med det dovent svajende arrangement, virtuost skævt tres-spil af Buena Vista-kollegaen Eliades Ochoa og prikkende trompetudsagn, samt endelig turen ud til Oriente-provinsens afrocubanske ceremonier i La Iluvia..Don Rubén González' anden plade er simpelthen et mesterværk, der vil blive stående..