Rickie Lee Jones
It's Like This

Rickie Lee Jones: It's Like This

Album / Sony Music
Udgivelse D. 05.10.2000
Lars Nielsen

Det synes, som om en snæver kreds af sangere og sangskrivere har etableret en usynlig og eksklusiv loge, hvis fornemste formål er at forblive uberørt af diverse musikalske nyskabelser og genre-bølger. Amerikanske Rickie Lee Jones tilhører, ligesom canadiske Joni Mitchell, denne kreds af dybt originale og egenrådige kunstnere. Ikke at loge-medlemmers udgivelser altid er af høj kvalitet, men de er sjældent uinteressante. Og det er Jones’ nye It’s Like This slet ikke, selvom den, lige som Mitchells sidste album Both Sides Now, kun består af cover-versioner. Rickie Lee Jones blev berømt i 1979 med debuten, som bar hendes navn og indeholdt hittet Chuck E’s In Love. Siden har hun med jævne mellemrum udgivet atmosfæremættede album, hvor hendes unikke blanding af pop og jazz nok har fulgt linjen fra debuten, men ikke leveret storsælgende hits. På It’s Like This er det igen hendes halvforkølede og alligevel ekstremt klare stemme, der sammen med stilfulde og dovent swingende arrangementer, der hæver de enkelte sange op over almindelig og kedelig cover-virksomhed. Rickie Lee Jones tager på skift fat i klassiske musical-numre som I Can’t Get Started og One Hand, One Heart fra West Side Story, men slår sig også løs i Steely Dans Show Biz Kids og leverer en smuk udgave af Lennon/McCartney-sangen For No One. Det er godt at følge cigaretrøgen snirkle sig op i lampelyset en sen nattetime sammen med Rickie Lee Jones, men It’s Like This lyder alligevel som en parentes fra en kunstner, som man glæder sig til at høre nyt originalt materiale fra.