Allan Olsen
Onomatopoietikon

Allan Olsen: Onomatopoietikon

Album / RecArt Music
Udgivelse D. 05.10.2000
Jan Opstrup Poulsen

Vi har som danskere efterhånden vænnet os til Allan Olsens brægende og revsende røst fra det nordjyske. En mand, der uforbeholdent og vedvarende tordner mod Toyota Corolla og middelmådighed. Vi er måske ligefrem kommet til at holde af hans ikke altid lige venlige hentydninger til de små sko. Men nu ser det også ud til, at Allan Olsen åbenlyst er begyndt at holde af os. På Onomatopoietikon møder vi nemlig en Allan Olsen, der er i mentalt overskud og åbent erkender sin kærlighed til alle os almindelige tåber. Sangene er bidende som altid, men mindre selvdrejende og mere direkte i sin reflekterende og konstaterende form. Det er som om, Allan Olsen har fået en tordensplint i øjet på Onomatopoietikon, hvor intet er helligt i disse fortrinlige sange, der tager pulsen på os - og dog også Allan Olsen selv - lige nu og her. Når han synger "Jeg har set en mand dø, og jeg har skabt en mand selv" i livets midtvejssang Rolig Rolex, er det ikke navlepilleri eller bitterhed over livets forgængelig, der kommunikeres ud, men et svimlende optimistisk budskab om, at livet kan leves igen og igen. Han driller os kærligt i Næsen, der behændigt leger med fordommene, og han prikker nådesløst i En Mistænkt For Meget…, der giver den vaklende danske retsbevidsthed et skud for boven. Men han kan også være overraskende poetisk, som i den stille Toreador. Det gennemgående optimistiske livssyn, der har indfundet sig hos Allan Olsen anno år 2000, siver naturligt nok ned i det musikalske fundament på Onomatopoietikon, der sprudler af musikalitet. Han har rockorkestret tilbage, der dog har fået besked på at holde igen og gerne benytte sig af antydningens kunst. Onomatopoietikon er nok Olsens mest lyse album, der bygger videre på den musikalske midtsøgning fra Pindsvin I Pigsko fra 1992. Det bliver gjort med stor finesse og akkuratesse i en blid produktion. Allan Olsen er med Onomatopoietikon i den grad kommet ned fra tårnet.