Div. Kunstnere
Kwaito - South African Hip Hop

Div. Kunstnere: Kwaito - South African Hip Hop

Album / Stern's Earthworks / Amigo
Udgivelse D. 03.11.2000
Torben Holleufer

Kwaito er urbane unge sydafrikaneres foretrukne musikstil, den første, der er opstået efter det gamle regimes fald. Over de sidste år har en række grupper redefineret det store lands musik i et globalt blend, der i stor stil er inspireret af reggae, raggamuffin’ og hip hop med kraftige stænk af de hjemlige traditioner, ofte sunget på en blanding af engelsk og afrikanske sprog som shona og zulu. Stilen kan ses som en reaktion på bubblegum, fra midtfirserne den kommercielle pop, der ofte desværre var ren skod-disco..Bubblegums store kvindelige stjerne var Brenda Fassi, ofte kaldet Sydafrikas svar på Madonna, og — må det siges — som forbilledet en dame, man må respektere for villighed til nytænkning. Således er Brenda Fassis form for kwaito et lækkert bekendtskab. Hun åbner pladen med Oula, fortsætter med den besættende Jiva og slutter med det fede remix Vuli Ndela..Spændende er også Spokes "H" med hittet Wara Wara, der har klare hypnotiske kvaliteter, ligesom der er en grundig introduktion til kwaitos centrale figur og opfinder, Arthur, og hans gennembrudshit Kaffir, der er en hånende tilsvining af alle racister..Bedst er dog Bongo Maffins swingende Amadlozi anført af den suveræne sangerinde Thandishwa Mazwai og fulgt op af rapperne Appleseed, Stoan og Speedie — den sidste er siden gået ud af gruppen, som det kunne ses, da de i august besøgte Danmark for første gang på Images Of The World-festivalen. Kraftigt inspireret af Fugees, men med et sangskriverteam, der over fire album har vist en idérigdom, der leder tanken hen på en Prince i midtfirsernes Paisley Park. Jeg skulle mene, at Bongo Maffin er et godt fremtidigt bud på et verdensnavn..Kwaito-stilen holder. Og pladen her er et godt sted at starte..