Maria Ochoa y Coraz—n de Son
Asi Quiero Vivir / Like This I Want To Live

Maria Ochoa y Coraz—n de Son: Asi Quiero Vivir / Like This I Want To Live

Album / Blue Jackel / Temba
Udgivelse D. 03.11.2000
Torben Holleufer

Her præsenteres en pladedebut, der virkelig vil noget, direkte fra Studio Siboney ude i Cubas Oriente-provins, nærmere betegnet Santiago de Cuba. Vugge for den són-stil, der i kraft af Buena Vista-holdet har fået et comeback, der er uden sidestykke. Det er her, man har musikhuset Casa de la Trova, og hvor man især hylder den oprindelige lyd fra landet, det, der kaldes campesino. Her anført af en sej kvinde, søster til Eliades Ochoa fra netop Buena Vista Social Club, mester på den specielle overtoneguitar, der er halvt tres og halvt spansk guitar, og manden, der sang på hittet Chan Chan samt står bag en lang række plader med gruppen El Cuarteto Patria, hvor specielt den sidste Sublime Illusion var fremragende..Eliades og Maria Ochoa er ud af musikerslægt, og selvfølgelig medvirker storebror her på pladen, der noget af det mest autentisk swingende, der er kommet længe. Fordi niveauet er så aldeles nede, med den markerede kontrabas, skrabede percussion og elegante kalden-svar-stil mellem kor og solist, der simpelthen bliver båret frem af de vuggende guitarer. Så blødt og alligevel rytmisk skarpt..Maria Ochoa er en af Oriente-scenens veteraner, men har aldrig haft grund til at udkomme på plade, før nu med denne perle. Her kommer vi ud på den autentiske tur med Oriente-ekspressen, hvor spanske og afrikanske rødder har lige værdi som i udgaven af Celina Gonzalez’ són-klassiker af en hyldest til orisha-ånden Chango. En sang, der som alt andet på pladen sidder lige i skabet. Eller den vidunderlige bolero/cha cha cha Como Estoy Sufriendo med markant medvirken af bror Eliades, der vel er den mest overbevisende guajiro’er på dagens Cuba. Hans spil hænger så overbevisende, og hans lyriske sans er, så det risler. Og så forplanter det sig i dén grad til omgivelserne..Maria Ochoa har ikke Eliades’ smukke klang på stemmen, men til gengæld har hun en sejhed over sig, som står mejslet i musikkens lette rytmiske flow. Som hele tiden serveres overordentlig veloplagt af musikere, der aldrig laver andet og her gavmildt leverer næsten en times smittende autenticitet, hvor kulturens klassiske stilarter præsenteres som perler på en snor, som eksempelvis guarjira, són og són montuno..