Nacao Zumbi
Radio S.Amb.A

Nacao Zumbi: Radio S.Amb.A

Album / Stern's Brazil / Amigo
Udgivelse D. 03.11.2000
Torben Holleufer

Det var et tab af de store, da den lovende og stilskabende Chico Science blev dræbt i en bilulykke for tre år siden. Han var simpelthen manden, der med sin gruppe Nacao Zumbi eksperimenterede hårdest inden for moderne brasiliansk musik med en stil, der dels var nådesløst hård og alligevel med utrolig finesse. Med tråd til techno, hip hop og tungmetal ikke ulig sambalandets stolthed inden for den genre, Sepultura, eller det amerikanske orkester Rage Against The Machine. Og med Sciences stemme, som leverede et foredrag, der gled melodiøst ind mellem rap og sang i et gnistrende nærvær..Nu er det endelig lykkedes for den resterende del af Chico Sciences gruppe at komme videre efter yderligere nogle udskiftninger, og dét med et album, der er banebrydende. Væk er Sciences smukke stemninger; de er afløst af en lyd så krads, at man virkelig slår sig på den. Musik, der som før overlegent tumler rundt i genrer som afro, ekkoer af Nordbrasiliens macumba-ceremonier og deres bastante trommer, rester af tung samba og en ren kakofoni af rapstumper, nådesløst overstyrede beats, thrash-guitar eller ekskursioner a la Jimi Hendrix..Der er simpelthen det hele i en lyd, der er mere samlet og brutalt rytmisk end før. Store er skæringer som Lo-Fi Dreams (Los Sebosos Postizos) med det nærmest bossa-agtige groove, der dog hele tiden er ved at køre af sporet. Den jazzede Pela Orla dos velhos Tempos eller det ligeledes ret syge bossa-stykke på "Carimbó", hvor den nye frontfigur, der kalder sig Pixel 3000, dovent læner sin drævende vokal op ad en twanget cowboyguitar. Men det, der især er fedt ved dette orkester, er, at man konsekvent aldrig ved, hvad der kommer i næste sekund. Det kan være indsmigrende næsten-pop med kompetent rytmisk bund lige ud af folkemusikken - det, orkestret kalder at nå ned til sambaens rødder (!) - eller som på Jornal de Morte med maskingeværspade og industriel larm, der ikke lader bands som Ministry og Skinny Puppy noget efter..Hør dette album. Og check ved samme lejlighed de tidligere album med afdøde Chico Science ud, for eksempel Da Lama ao Caos (Sony 1994)..