Lisa Ekdahl
Sings Salvodore Poe

Lisa Ekdahl: Sings Salvodore Poe

Album / BMG
Udgivelse D. 28.11.2000
Jan Opstrup Poulsen

Der er amoriner i luften på Lisa Ekdahls nye album, hvor den svenske sangalf lader sig føre af forelskelsens blide favntag. Lisa Ekdahl er nemlig løbet ind i sit livs kærlighed og bruger et helt album på at synge hans sange. En mere overbevisende kærlighedserklæring kan man vel ikke forlange af en sangerinde..Lisa Ekdahl har efterhånden bevæget sig langt væk fra den skandinaviske visetradition, der var hendes musikalske karrieres afsæt og på et kort øjeblik gjorde hendes til sangstjerne i Skandinavien. Men trods Lisa Ekdahls senere eskapader udi jazzen og den klassiske popgenre har hun altid lydt som sig selv, hvilket bestemt også er tilfældet på Lisa Ekdahl Sings Salvadore Poe. Her er hendes nuttede lillepigestemme stadig midtpunktet i samtlige sange, og på trods af, at den sødladne svenske poptone til dels er skiftet ud med en mere tilbagelænet og varmglødet bossa nova, så har den amerikanske komponist og udkårne Salvadore Poe ikke ændret drastisk på Lisa Ekdahls porcelænagtige stil..Lisa Ekdahl Sings Salvadore Poe bevæger sig adstadigt rundt i forelskelsens nydelse, og hvis hendes bevægende stemmeføring bliver en kende for fersk og hvidvasket, kan man altid falde tilbage på Salvadore Poes behagelige og yderst stilsikre kompositioner, der uden antydningen af en kraftanstrengelse fanger både popsangens nærhed og bossa novaens afmålte distance. Ingen tvivl om, at Lisa Ekdahl Sings Salvadore Poe er forførerens værk, hvor han med en vis nydelse har ledt Lisa Ekdahl ad ukendte stier, som hun uden den mindste tvivl i sindet har fulgt. Det er den store kærlighed, så Lisa Ekdahl Sings Salvadore Poe er ikke til de knuste hjerter, da en del af sangene kan forekomme at rime på smerte..