Moonjam
Xax Xonx

Moonjam: Xax Xonx

Album / Musicfiles
Udgivelse D. 29.11.2000
Morten Buschmann

Bandet, som (næsten) alle anmeldere elsker at hade, udgiver igen. Men noget må Moonjam gøre rigtigt, for det er deres tiende plade, og deres cd’er sælger godt. I begyndelsen var Moonjam hovedsagelig et vokalband, men da Kærså & co. i 92 udgav den første Songs For Saxophone, røg salgstallene for alvor i vejret. Det blev én af de bedst sælgende instrumental-pop-plader herhjemme nogensinde. Songs… #1 har til dato solgt 82.000 eksemplarer. Og Xax Xonx er ligesom forgængerne klar og tydelig pop. Og i saxofonist Benjamin Koppel har Morten, Rasmus og Mads Kærså ikke bare en af Danmarks største talenter, men også en dansk saxofonist, der lyder besnærende tæt på Mr. Pop på sax, Kenny G. Ny idé på Xax Xonx er to samba-inspirerede numre med brasilianske sangerinder. Og så, at Kaya Brüel er med på fire numre, men det er jo ikke banebrydende nyheder, Moonjam sælger. Som sagt er det tidligere guerilla-band ikke comme il faut i mere beskidte rockkredse - ikke desto mindre er Kærså & co. nogle af Danmarks bedste arrangører, lyd-kreatører og komponister, og jeg kan godt lide deres stil. Desværre har Kærsåerne valgt at kopiere Chicanes remix af Bryan Adams Don’t Give Up og Richard Marx’ Right Here Waiting, der bare bliver en bro for tandløst. Det eneste nummer komponeret i fællesskab er Cartoon Club , og dét river, rykker og funker. Dén slags klæder Moonjam, og det klæder pianist Morten Kærså at soul-jazze hårdt i elefantstødtænderne i dén sang. Drop kopierne og ryk lidt hårdere - det kan lade sig gøre inden for pop-konceptet..