Wu Tang Clan
The W

Wu Tang Clan: The W

Album / Loud / Sony Music
Udgivelse D. 03.01.2001
Jakob Nederby

For et par år siden begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for Wu-Tang Clan, idet deres udgivelser (bl.a. U-Gods, Raekwons og RZAs) ikke levede op til de høje forventninger, folk, pga. klassikere som 36 Chambers og Only Built For Cuban Linx, havde til Wu-relaterede produkter. Der blev spekuleret over, om gruppen var faldet af på den, og om de nogensinde ville kunne reetablere deres status som bedste rap-kollektiv nogensinde..Disse spekulationer hørte op, da Ghostface Killahs brillante Supreme Clientele røg på markedet tidligere i år. Dette album indeholdt den unikke Wu-lyd, som folk havde savnet, og forventningerne til fremtidige Wu-Tang projekter skød på ny i vejret..Og Wu-Tangs Clans tredje kollektive album, The W, skuffer på ingen måde. Fra ende til anden er det spækket med Wu-bangere, som de lavede dem i gamle dage. At lytte til albummet er i det hele taget som at rejse tilbage i tiden, tilbage til dengang, de udgav det geniale Enter The Wu-Tang: 36 Chambers og oversvømmede markedet med nu klassisk materiale. Pladen har lidt den samme lyd som deres første, og der er den samme atmosfære omkring den. Stadig er den utroligt forfriskende, hvilket må vidne om, hvor meget Wu-Tang har været savnet..Numre som Hollow Bones, Proteckt Ya Neck (The Jump Off), Do You Really (Thang, Thang) og Gravel Pit fremhæver RZAs utrolige produktionsevner samt klanmedlemmernes umatchede mic-færdigheder. Mest vellykket er dog I Can't Go To Sleep, hvorpå Ghostface og RZA med gråd og hysteri i stemmen rapper over et flot violinarrangement, og Isaac Hayes leverer omkvædet. Der er, når det kommer til stykket, meget få tracks, hvis overhovedet nogen, som ikke holder..The W er et bevis på, at Wu-Tang Clan meget vel kunne generobre titlen som bedste rap-gruppe nogensinde, da det er et af årets mest solide album til dato.