TV-2
Amerika

TV-2: Amerika

Album / Pladeselskabet Have A Cigar / EMI-Medley
Udgivelse D. 29.01.2001
Jan Opstrup Poulsen

Med deres 17. album sejler veteranerne TV-2 ud på de store oceaner i et temmelig vildfarent forsøg på at give den så sikre TV-2 formel frisk vind i sejlene. De ellers altid så kedelige herrer har kastet hjemstavnens fortøjning og sat kursen mod det forjættede land i håb om at blive vor tids musikalske opdagelsesrejsende. Desværre er Amerika bare blevet opdaget for længst. Der er nemlig intet nyt i at stikke kursen efter tidens robuste toneklang, som den lyder hos Garbage, Oasis og Kent. En hårdt tegnet rocklyd, der allerede er på kraftig retræte på verdenskortets toneangivende musikalske ocean. Men det høres tydeligt på Amerika, at TV-2 har haft lysten og overskuddet til at kickstarte deres gammelkendte musikalske idéer. De lyder nemlig voldsomt veloplagte på albummet, der byder på flere fremragende rockkompositioner, som vitterligt giver deres musikalske univers ny luft, hvilket er en kendsgerning i den helt formidable Sommerdag På Stranden. Men albummet taber hurtigt pusten i sit dybt problematiske forsøg udi tidens mere moderne toneklang med samplinger og loops. Katastrofen er åbenlys i Hallo, Hallo, hvor TV-2 pludselig lyder som et svageligt og udbrændt ekko fra Garbage. Dog er Steffen Brandt himmelsk henført i albummets rene R&B-sang Vild Tid, men ellers bliver de gode sange undertrykt i en ofte anmassende produktion..Steffen Brandt gør ellers en beundringsværdig indsats ved at råbe de noget hårde melodier op i en række sange, der som altid handler om at turde give slip og gribe livet i farten, også når man tror, at det er for sent. Her svigter TV-2 ikke..Der er dog ikke gået ren ungdomsskole i TV-2, der gang på gang kigger frem med uforlignelige melodiske facetter og på fin vis formår at få sparket ny energi i skuden på Granvoksen Mand. Der er bare ingen tegn på, at TV-2 nogensinde opdager, at Amerika for længst er opdaget. De lyder som blot endnu et overlastet skib, der er blæst i nødhavn.